Gå till innehåll

Kombinera skummare och överrinning?


Lable

Rekommenderade inlägg

Jag har en Visi-jet skummare som jag tänkte bygga ihop med en ytavrinning.

Såhär tänkte jag göra men jag är rädd att skummare-effekten försämras.

Det röda är det jag tänkt att lägga till, det röda är en slags förlägning på utmataren av bubblor mellan pumpen och röret (förlägningen ska inte gå att ta bort sedan, utan skummareröret och själva pumpen ska gå att bort). Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om en sådan lösning kommer att vara möjlig att justera in... När vattnet avdunstar kommer vattennivån i facket där pumpen sitter att ändras vilket också påverkar pumpkapaciteten vilket i sin tur ändrar bubbelnivån i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar den där överrinningsgrejen som Nixon länkat till på pwss.se

Jag har nämligen haft den där saken, och nackdelen med den - som jag ser det - är att för att få den att suga ytvattnet så måste man täppa till vattenintaget underifrån med skruven som följer med. Och eftersom intaget av ytvattnet vilar på en luftkudde ("automatisk vattennivåreglering") så kommer den att ge ifrån sig lite motstånd. Detta torde innebära att skummarpumpen kommer förmodligen att ta in lite mindre vatten, vilket skulle leda till en lägre skummpelare i skummaren och mindre vattenomsättning per timme.

Men som sagt: frågan är bara hur mycket effektminskning detta skulle ge? - marginell minskning eller påtaglig? - jag vet tyvärr inte.

Det petnym är inne på är i och för sig också sant, han pratar om filterfacket, ej grejen från pwss. När vattennivån i filterfacket sjunker kommer skummarpumpen inte kunna pumpa lika mycket som när vattennivån legat högre. Det problemet kan du dock enkelt åtgärda genom att t ex en gång om dagen fylla på vad som dunstar med osmosvatten. Det problemet har de flesta, samma sak brukar gälla även för dem som har sump, många åtgärdar det med att installera en osmolator, dvs. en manick som fyller på med osmosvattnet automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm..i see...Nu sitter jag fast igen,

Men kan man inte typ balansera så att skummarpumpen tar 50-50, alltså 50% från vattnet runtomkring och 50% av ytavrinningsvattnet? eller har du någon bättre idé om hur jag kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan man inte typ balansera så att skummarpumpen tar 50-50, alltså 50% från vattnet runtomkring och 50% av ytavrinningsvattnet?

Jajamän, det går att justera förhållandet mellan hur mkt vatten tas från ytan och hur mkt tas underifrån. Du får kanske laborera med det, det kanske kommer att funka bra och alla farhågor kommer att visa sig vara ogrundade. I saltvatten är det en hel del som är okänt på förhand. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...