Gå till innehåll

I tankar om salt


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande".

Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan.

Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten.

Några frågor:

* Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay?

* Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe.

* Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar?

Tack på förhand.

Malte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Japp. Du har Redsea max 130 liter samt jbj nanocube tex. De är 100% kompletta

2. För mycket för ett sovrum hur man än gör. Ok för vardagsrum

3. Japp, det är inte som sötvatten utan nästan raka motsaten. Faktum är att du klarar dig nog bättre med helt nytt vatten än att blanda med gammalt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Japp. Du har Redsea max 130 liter samt jbj nanocube tex. De är 100% kompletta

2. För mycket för ett sovrum hur man än gör. Ok för vardagsrum

3. Japp, det är inte som sötvatten utan nästan raka motsaten. Faktum är att du klarar dig nog bättre med helt nytt vatten än att blanda med gammalt :)

Ljudet är ju lite vad man är van vid.Har vrat kar 1 meter från örat när man tittar tv och jag hör det inte om jag inte tänker på karet.Har tågbanan utanför husfönstret och jobbar på ett tryckeri med 90 db på nätterna så ljudet från mitt RSM är inget.Men jag kan tänka att det är jobbigt för vissa som är van vid att det är tyst och lugnt hemma.

Hur är det med skötsel? Kräver det flera timmar i veckan, eller handlar det mest om mindre vattenbyten och mat?

Ja du till en början bytte jag vatten 1 gång i veckan var ner med fingrarna i karet varje dag osv.Nu 6 månader senare gör jag 10% vattenbyte 1 gång per månad.Fyller på med kalkvatten när det har dunstat 1-3 gånger per vecka.Otroligt lite jobb om man gemför med mina tidigare växtakvarium.Byt inte vatten för ofta om du har liten belastning djur/fiskar/koraller utan mitt kar har vart så att om man pillar för mycket har det kommit alger och andra problem.Nu vet jag inte om det är så för alla men du lär få fler svar på denna fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatten blir lite vad du gör av det, kör man endast enkla mjukisar så kan skötseln vara väldigt minimal. Sen om man vill få extrem färg på SPS:er så kan man välja att köra någon zeolit baserad metod som man kan tillsätta droppar av diverse kemikalier varje dag och pilla en massa med karet varje dag. Men jag skulle inte säga att skötseln för ett normalt kar med inte allt för hög belastning och utan stora mängder stenkoraller är på nått sätt betungande, sköter man sina vattenbyten varje vecka(för att få bort oösnkade ämnen och tillsätta färska spårämnen) så är det inte mycket mer än att byta vatten, rengöra skummarkoppen och putsa rutorna en gång i veckan, mata firrarna några gånger om dagen. Det gör man lätt på en halvtimme i veckan. Men som sagt, det blir vad man gör det till :) Mer belastning (primärt fiskar) gör att det blir mer pyssel med att hålla näringsnivåerna låga, har man mycket stenkoraller kanske man måste tillsätta Ca/Mg/Alk utöver vattenbytena, lite mer jobb, men många, inklusive mig tycker det är värt det lilla extra jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag börjar så smått hålla med dig Benighted.

Nu när det skramlat på ett litet litet tag så är det inte mera jobb än ett sött kar.

Man får tänka lite anorlunda bara, o lära sig lite mera om vatten.

Det som förvirrade mig i början vart alla förkortningar som förekommer inom salt.

Tänk lite såhär "hu svårt kan det va" :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...