Gå till innehåll

Elektronisk MH ballast...


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Varför är de så förbaskat dyra?

Jag har ett tag letat efter en eller två ballaster för att driva 2 R7s, så 70/150watt, men eftersom jag är snål /fattig har det inte blivit av. Priser på grejerna är ju närmast skrattretande. Varför i glödheta är det så dyrt? För få konkurrerande säljare? Inget får mig att tro att elektroniken i en elektronisk ballast är så effektoberoende att deras prislapp faktiskt sätts ab tillverkningskostnaden, utan det bara måste vara en fråga om att man försöker tjäna så mycket som möjligt på enheterna(5-10% prisskillnad på dubbla effekten känns bara inte rimligt)

Jaja. Jag gnäller mest, men men. Någon som vet var man hittar vettiga elektroniska ballaster till rätt priser?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore intressant om du preciserade mer exakt hur mycket som du anser är skrattretande dyrt för en elektronisk ballast och vad du jämför med?

Jag antar att produktionskostnaden för en elektronisk MH-ballast är betydligt högre än för t.ex en mobiltelefon,vilket nästan alltid har med produktionens storlek att göra.

Jag kan naturligtvis inte svara för avansen alla led för en sådan här produkt, men jag kan nog lova att det inte är några handlare som går upp i vikt pga marginalerna på ballastar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt kostar pengar. Jämför med vad en blött kväll på krogen kostar för vissa, vad extra hästkrafter eller racingbromsar till en bil kostar, vad tjejer är beredda att betala för en liten dosa med ansiktspulver eller någon kräm osv.

En elektronisk dimmbar Marineluxbalast på 1300 :-, en Lumenarc reflektor på 1500:- och en Reefluxlampa på 800 :- är lika med cirka drygt 3500:- Inte så mycket jämfört med vad en motsvarande märkeslampa skulle kosta, och då vet man att man har top of the line.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...