Gå till innehåll

Korallmatning på kvällen = positiv effekt


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Matar mina koraller och tillsätter Fauna Marin Ultra Organic och Ultra Min. Detta sker en gång dagligen.

På senare tid har jag fått lite cyano i burken, och då skar jag ner på dessa tillsatser en aning för att se om det blev något resultat. Inget synligt skedde utan ökningen stannade möjligen till.

Sedan fick jag ett tips att tillsätta korallfoder på kvällen, innan eller efter lampan släckts. Har sett att det blivit märkvärd minskning bara på någon vecka.

Jag har varken gjort fler vattenbyten eller ändrat någonting annat för att bli av med algerna under denna tid. Kan det vara så att nattmatning är rätt väg att gå och en möjlig lösning på endel av algbeskämpning?

Är det någon mer som har samma erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illustratören:

om du tillsätter ultraorganics med skummaren på - vad är skummaren skapt för att ta ut?

vad gäller ultramin står det att "UltraMin S contains all Amino acids". Aminosyror finns ju hydrophylic och hydrophobic (http://en.wikipedia.org/wiki/Amino_acid#Hydrophilic_and_hydrophobic_amino_acids)

Vilket bl.a. innebär att även en del av de tillsatta aminosyrorna kommer att göra vad när skummaren är på?

Men det som jag antyder sker naturligtvis under förutsättningen att det är hög vattenomsättning genom skummaren. För i annat fall - om skummarsetupen är oeffektiv - så ingår ju aminosyror i kvävekretsloppet, och vilka är det som är snabbare än alla alger och koraller på att ta upp N, särskilt om man har mkt LS och sand i bottnet?

FWIW: aminosyror finns i urinen från djur som du har i karet, har man tillräckligt med djur och matar ordentligt tillsätter man aminosyror på naturlig väg.

(http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T4D-4GBD6JX-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=dd4014c33dab3b4b68976232838bce2a)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... lite dillemma i såfall.

Ska man stänga av skummaren några timmar på kvällen för tillsatsernas skull eller ska man låta den stå på.

Jag tror jag väljer att låta den va på konstant.

Tillsatserna ploppar man ju ner i akvariumet där de cirkulerar runt och efter ett tag successivt sugs ner i sumpen för att åka en vända och eventuellt skummas(en viss procent vatten slipper skummning i min sump). Så endel vatten tar alltså en till runda i karet.

Det betyder att tillsatserna inte skummas med bums utan korallerna bör ha lite tid på sig att tillgodose endel av tillsatserna. Överflödet bör skummas bort under natten och på morgonen har algerna mindre att gotta sig i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...