Gå till innehåll

Vitprick bland clowner


Rekommenderade inlägg

Köpte för några veckor sedan två clowner som fick vita prickar på sig, den ena försvann spårlöst och den andra hittade jag i sumpen, troligen har den dött innan. har nu köpt ett till clownpar och börjar nu se vitaprickar på de med, vad ska man göra? ingen av de andra invånarna har några prickar och de har varit i akvariet i snart en vecka nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte dem inte på ett tag efter att de andra gick bort. kan vara igelkotten men varken min kirurg eller andra fiskar visar något. inte ens igelkotten. ska höja salthalten i akvariet så får vi se. förhoppningsvis försvinner de av sig själva. köpte dem som par så vill ju inte att en ska gå bort, de trivs så himla bra ihop. en annan sak jag tänkt på är att även de gått på gonioporan jag har och den drar in sig så fort någon rör vid den, kan inte det vara sttressande för dem om de nu vill söka skydd bland dens tentakler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara clownfisksjuka (orsakad av Brooklynella hostilis)? Kan se lite ut som vita prick, men att djuret får slem över kroppen, ofta trådlik avföring, svårt att andas med mera. Kan vara dödligt väldigt snabbt, och har en dödlighet på närmare 100%, som tur är så angriper den sällan andra fiskar är clowner och deras närmare släktingar. Läs på mer om Brooklynella och se om det kan passa in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...