Gå till innehåll

Hjälp!!!!! Tridacna squamosa som inte vill sitta kvar.....


holken

Rekommenderade inlägg

post-4343-14468917567933_thumb.jpg

post-4343-1446891756813_thumb.jpg

Fick en inte så trevlig överraskning idag när jag skulle buffra i karet. Såg att musslan inte längre hade samma placering som tidigare, dvs den har flyttat sig lite och när jag började kolla närmare så ser jag att den har släppt foten till stora delar. Den sitter nu endast i några få trådar. Kan man göra nått för att hjälpa den att fästa på nytt?

Den har suttit på samma sten hos förra ägaren och hela tiden hos oss. Inga stora förändringar i vattenvärden, glömde visserligen att buffra i går men det kan väl inte ha så stor påverkan att den ska vilja flytta? Den reagerar fortfarande väldigt kraftfullt om nån fisk eller räka kommer mot den. En enda fisk får vara i närheten av den och det är clownhonan. Kan det ändå vara den fisken som har retat musslan så pass att den vill flytta på sig. Den ser ut att må ypperligt annars, det enda är som sagt var att den bara sitter fast med några få trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har ni haft den? Hur är belysningen och vattenströmmar? Vilken storlek (stödmatas den)?

Den har varit hos oss sedan i april. Den sitter högt upp i karet för att få tillräckligt lyse (två T5-rör på 36w och 45w). Vi stödmatar med Fauna Marin ultra clam 2 ggr i veckan. Angående storleken så kan jag säga att den är stor, ca 20-25 cm lång och väl över en decimeter tvärsöver.

Svårt att säga om vattenströmmar då alla har olika tycke om vad som är stark och vad som är svag ström. Men jag skulle väl säga att den är i nån typ av medelström i vårt kar. Finns ställen som det blåser betydligt mer på och ställen som är betydligt lugnare. Men det går som inte att ställa musslan på nått annat ställe än där den står just nu, i alla fall inte utan att plocka sönder hela revet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, låter bra. Stora musslor brukar flytta ut i havet för lugnare vatten. Kommer inte ihåg på rak arm, men T. squamosan brukar vilja ha sandbotten? Det kan bli knepigt "längre upp på revet".

Om du kan öka belysningen (min sitter under en 400 Wattare) så slipper du stödmata.

Ett tips som möjligen kan fungera är att försiktigt kila fast musslan i en skreva mellan stenar, men får naturligtvis inte vara så mycket att den inte kan öppna sig.

När det gäller hur srömt så är tipset från mig att ha det så strömt som möjligt utan att manteln viker sig / ställer sig upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, låter bra. Stora musslor brukar flytta ut i havet för lugnare vatten. Kommer inte ihåg på rak arm, men T. squamosan brukar vilja ha sandbotten? Det kan bli knepigt "längre upp på revet".

Om du kan öka belysningen (min sitter under en 400 Wattare) så slipper du stödmata.

Ett tips som möjligen kan fungera är att försiktigt kila fast musslan i en skreva mellan stenar, men får naturligtvis inte vara så mycket att den inte kan öppna sig.

När det gäller hur srömt så är tipset från mig att ha det så strömt som möjligt utan att manteln viker sig / ställer sig upp.

Tack för alla tips!

När jag tittar på den nu så ser jag att den faktiskt har vänt sig lite så att manteln störs mycket mindre av strömarna. Nu fladrar den bara lite i kanterna. Kan det ha varit det att vi bytte till en annan pump som pumpar betydligt mer?

När det gäller at kila fast den så funkar inte det då det redan är överfullt i karet! Håller på med det nya stora karet nu så snart ska det väl bli mer plats över. Till det stora karet kommer det även att vara MH lampor så då blir det genast bättre lyse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...