Gå till innehåll

Akvarierum och fukt


bear

Rekommenderade inlägg

Hej och tack för ett grymt forum! Jag kommer ha möjlighet att börja använda ett litet rum på ca 8m2 som dedikerat akvarierum. Huvudsakligen kommer jag ha sötvatten även ifall jag ska försöka få in en liten lagom burk på kanske 200l saltvatten bara finanserna tillåter. Den totala vattenmängden (och ja jag räknar även sötvatten) är tänkt att bli bortåt 2000l.

Hursomhellst har jag blivit lite nojig för fukten. Jag menar det blir väl mer eller mindre tropiskt klimat där inne. Har varit i flera källarlokaler för hobbyodling eller varför inte ta Akvarielagret som exempel. Alla är trånga källarutrymmen packade med akvarium, så det verkar ju som om det kan fungera. Är dessutom lite intresserad av att testa olika typer av filter och tänkte bland annat sätta upp nått större droppfilter, men det lär väl knappats underlätta fuktproblematiken.

Jag undrar helt enkelt om era erfarenheter på området. Är det bara att köra, måste jag fuktspärra eller räcker det kanske med lite extra ventilation. I princip alla akvarier kommer köras utan egen värme förutom vad som alstras av ljus och pumpar. Tacksam för alla synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mina akvarier i ett källarrum med fläktutsug. Alla kar har täckglas utom korallkaret (1,2 * 1,4 meter) och tre sumpar. Vintertid går fläkten 50% av tiden och den relativa luftfuktigheten ligger mellan 50 och 55%. Sommartid är luftfuktighen högre och då går fläkten 100% av tiden. Jag har inte sett några fuktskador trots att det har varit akvarierum i 20 år ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...