Gå till innehåll

Påfyllning av avdunstat vatten


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Annan familjemedlem kanske?
Jo det vill säga men om det inte funkar på det viset iheller,tänkte mest om det finns nåt annat sett..Har precis varit i Holland i 8 dagar då fixade fassan det dagligen,men denna helgen sticker jag till Danmark och det är ingen som kan fixa det till mig där av min fråga..Det finns inget tricks som man kan göra som ni känner till?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt belysningen vara släckt så avdunstar det inte så mycket.

Är det bara över helgen så borde det klara sig ifall du fyller upp så mycket du kan innan du åker hemifrån och sen fyller på igen när du kommer hem.

Finns det inga andra saltisar i din närhet som du kan få hjälp av?

Svårt kanske när man inte känner någon så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt belysningen vara släckt så avdunstar det inte så mycket.

Är det bara över helgen så borde det klara sig ifall du fyller upp så mycket du kan innan du åker hemifrån och sen fyller på igen när du kommer hem.

Finns det inga andra saltisar i din närhet som du kan få hjälp av?

Svårt kanske när man inte känner någon så bra.

Jo faktiskt en gammal medlem här ifrån Forumet bor nån kilometer ifrån mig..:-)men tar inte Korallerna/anemonerna skada om jag har släckt ifrån f.m fredag till e.m Söndag eller det klarar sig?

Och om jag jag häller på lite extra som jag kan göra förändras inte salt värdena så det kan skada fiskarna eller det klarar sig det kanske rör sig om nån Liter påen helg i mitt Nano på 37L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagsljuset är tillräckligt för att de ska klara sig fint de dagarna.

Annars kan du ta en vanlig bordslampa, rikta den mot karet och låta den gå på timer. Då slipper du uppvärmningen från belysningen och samtidigt får du in lite mer ljus i karet.

Visst ändras saltvärdet, men de gör det rätt så långsamt över 2-3 dagar, och när du kommer hem så kan du fylla på med osmosvatten igen utan att de tar skada. Det är värre att höja salthalten för snabbt än att sänka den som jag förstått det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag fixade en akutlösning för mitt lilla akvarie då jag inte hade automatisk påfyllning på det.

Tog en 1 1/2 liters pet flaska borrade hål i kapsylen stoppade in en plastslang silikonade igen

hålet, satt en vanlig klämma. Sen fyllde jag flaskan med osmos riggade flaskan med lutning

och reglerade klämman så att det droppade med rätt intervall direkt ner i karet, flaskan klarade cirka 2 dagar sen var den tom. Man får inte glömma att göra ett litet hål i flaskan på bra ställe annars blir det inget flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagsljuset är tillräckligt för att de ska klara sig fint de dagarna.

Annars kan du ta en vanlig bordslampa, rikta den mot karet och låta den gå på timer. Då slipper du uppvärmningen från belysningen och samtidigt får du in lite mer ljus i karet.

Visst ändras saltvärdet, men de gör det rätt så långsamt över 2-3 dagar, och när du kommer hem så kan du fylla på med osmosvatten igen utan att de tar skada. Det är värre att höja salthalten för snabbt än att sänka den som jag förstått det.

Ok då vet jag tack för svaret.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fixade en akutlösning för mitt lilla akvarie då jag inte hade automatisk påfyllning på det.

Tog en 1 1/2 liters pet flaska borrade hål i kapsylen stoppade in en plastslang silikonade igen

hålet, satt en vanlig klämma. Sen fyllde jag flaskan med osmos riggade flaskan med lutning

och reglerade klämman så att det droppade med rätt intervall direkt ner i karet, flaskan klarade cirka 2 dagar sen var den tom. Man får inte glömma att göra ett litet hål i flaskan på bra ställe annars blir det inget flöde.

Vill man vara så pass kreativ så använder man en större, hård behållare, och drar 2 rör ner i karet. Det ena röret ska vara vid lägsta tillåtna (LT) vattennivå i karet, och gå upp i överkant på behållaren. Påfylningsröret (PR) ska längre ner i karet, exakt hur långt är ganska ointressant. I behållaren ska det sitta i underkant. Behållaren måste vara absolut tät.

När vattennivån sjunker så att den vatten nivån sjunker under LT kommer luft att sugas in via LT, samtidigt som vatten dumpas via PR. Ju tunnare rör som används desto närmare LT kommer vattennivån att ligga. Tunt LT och grovt PR ger sakta saltare vatten i behållaren. (det kommer/riskerar att skvätta in saltvatten i behållaren pga vattnets rörelseenergi.)

PR bör sitta lite urvägen för direkta strålar, och det bör sitta något insugningsskydd på LT.

Principen är för övrigt välkänd, och enkel. Det går att göra med bara ett rör med, men det är klumpigare... Löst så här går det att koppla slangar på rörstumparna om man inte har så man kan ställa / hänga påfyllningen rakt över karet. Det är dock ett absolut krav att behållaren är ovanför vattenytan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...