Gå till innehåll

A. Lineatus?


adddo

Rekommenderade inlägg

Vad gäller för denna fisk? Vet att den ska vara ganska svår. Men jag undrar över storleken. Har sett ett flertal olika uppgifter, här på saltvattensguiden står det 28cm, i en bok jag har hemma (tror den heterMarine Atlas av Bousch..eller nåt sånt)står det 20cm. Och i en annan bok jag har hemma står det 38cm.

Nån som vet hur stor den blir och om ca 480 liter skulle räcka? (står 300 liter här på guiden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt ok, jag har en gul kirurg och en hepatus utan problem i mitt 170L. Alla här säger att det inte funkar, och att det är djurplågeri. Men mina erfarenheter säger att det funkar. Huvudsaken är att dina fiskar inte ser likadana ut då kan det bli problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A <span style="font-weight: bold;">territorial</span> species (Ref. 167) which is common in surge zones of exposed

seaward reefs. The large males control well-defined feeding territories and

harems of females (Ref. 1602). <span style="font-weight: bold;">The species is almost continually in motion</span>.

Herbivorous but also feeds on crustaceans (Ref. 5503). The venomous caudal spine

can cause painful wounds. Form spawning aggregations (Ref. 27825).

Max. size:

38.0 cm TL (male/unsexed; Ref. 3145)

mjaa smiley2.gif.

<table align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="90%"><t><tr><td colspan="4" valign="top">

</td></tr>

</t></table>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm shining har tydligen oxå den bok som det står

38cm i, men hur är det, står ju olika i flera olika böcker/siter. Nån

som har SETT eller med säkerhet kan säga en storlek på dessa?

Jo, men även om fisken "bara" skulle bli 30 cm skulle jag vara

orolig för att den inte hade speciellt mycket utrymme att röra sig på

med tanke på hur aktiv den är, men jag vet faktiskt inte hur mycket det

påverkar fisken egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acanthurus lineatus (Linnaeus 1758), the Striped, Pajama/Pyjama, Clown Surgeonfish. Indo-Pacific; with exception of Red Sea (replaced by similar Sohal). An aggressive species that causes trouble often with growth in aquariums. To fifteen inches in length. Lives along reef edges of high water movement, and oxygen concentration. At right: in Nuka Hiva, Marquesas, Polynesia. Below: Specimens from the Seychelles, Maldives and Australia.

15 inches = 38cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej den är inte giftig. Man kan säkert få infektioner om man blir skure och inte sköter om såret, men fisken i sig är inte giftig. Har själv haft en sån och kan rkommendera den då de kan bli VÄLDIGT tama, men de kan vara lite kinkiga i början. Se till att skaffa en som ser välmatad ut och inte är insjunken vare sig vid magen eller huvudet. Vad gäller stl så tycker jag att minst 200L upp till 10cm.Öka därefter100L för varje cm. De behöver rätt mkt svängrum så att säga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...