Gå till innehåll

PeterGG's RSM 130


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag heter Peter, jag är saltvattensakvarist

Finns det något liknande AA, fast för saltvattensakvarister?

Och där var ribban lagd, förlåt,

Tanken med denna tråd var att presentera mitt akvarium och min hobby,

Jag har varit intresserad av saltvattensakvarium som hobby i lite mer än två år, jag har haft akvarium med levande i i ett år. Jag började för två år sedan att bygga på ett 250L system med 90L sump, men det blev inte så bra som jag trodde det skulle bli och jag lade ned, innan något levande införskaffats.

För ett år sedan kom jag över en AN evolution 37L, med alla tillbehör som var nödvändiga och levande, det tog jag över, och körde, det gick hos mig i ett år, och håller precis på att avvecklas.

Mitt första kar gick så bra att jag ville ha ett större, så för ett halvår sedan så startade jag mitt andra akvarium, ett RSM, och nu tänkte jag presentera det,

Väl mött, Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lägger upp lite bilder på mina akvarium,

Den första bilden är på 250L systemet, det lät som ett REA-plan när jag körde vatten genom det.. Jag gjorde många misstag i detta bygge men har också lärt mig mycket om hur man inte ska bygga..

Den andra bilden är på mitt AN innan det tömdes, Det är i dags läge inte helt tomt, ligger lite fraggar av mjukkorall som jag tänkte sälja av snart.. Två damseller går där också.

Den tredje är på mitt RSM, taget 14/7 -09.

Jag började redan att leka med SPS-er i AN-et, det är moddat, har 4x11W belysning istället för 2x11, men det räckte knappt för att få vettig tillväxt, LPS-er var inget problem. I RSM-et trodde jag inte belysningen skulle räcka, men faktiskt så frodas mina båda montiporor, den röda flakväxande och den gula grenväxande. Acraporan skulle sitta en bit längre upp, den växer långsamt tycker jag.

Förresten så, som ni ser är den gula montiporan lite skadad, den trillade ned i acraporan en natt, och acraporan vann..

Just nu är det kemiskt krig i karet, jag skar ned och fraggade av mjukkorallen till höger om acraporan, alltihop slutade med fyra timmars ommöblering i karet.. så, så fort det lagt sig och korallerna börjar lugna sig kommer nya bilder.

Peter

post-4058-14468917689849_thumb.jpg

post-4058-14468917690025_thumb.jpg

post-4058-14468917690208_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ulf, jag ska ta och lägga upp lite bilder på det, tanken var att bakgrunden skulle se stenig ut och täckas med kalkalger.. fast tyvärr så verkar något brunt trivas bättre på BTN-materialet.. till min förskräckelse har jag insett att kalkalgerna trivs bättre på glaset, men.. kriget är inte slut än,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så,

Jag har oftast väldigt många ideer, och inte alla är smarta,

men, jag var vid tillfället för uppstart ganska förälskad i BTN bakgrunder, och efter läst Lasses RSM-tråd tyckte jag han hade vettiga argument för att ändra inflödet till sumpen..

Så, jag införskaffade BTN bakgrund, en lite modul, typ L tror jag eller något, sen gick jag lös med Dremelen.

Tanken var att det skulle bli riktigt läckert fyllt av kalkalger.. Nu tyvärr så växer något brunt där istället.. men jag kämpar på, försöker att optimera Ca, Kh, Mg, för att gynna kalkalgerna.. Faktiskt så har det vänt, men just nu gynnas vinröda kalkalger rätt kraftigt.. jag tror det är för att jag doserar jod för kraftigt, så jag har gått ned i dosering. Vi får se..

Efter detta blandade jag salt, tropic marine pro reef, slängde i argonit levande sant, och ungefär 17.5kg sten.

post-4058-14468917695327_thumb.jpg

post-4058-14468917695505_thumb.jpg

post-4058-14468917695659_thumb.jpg

post-4058-14468917695884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdatering,

Akvariet startades 3 Januari 2009, (då lades stenen i)

Rekommendationen jag fick från Bengt var att låta det stå mörkt tills nitriten försvunnit.

För dokumenterings skull så har jag antecknat följande

3 Jan: Iläggning av sten

4 Jan: NO2 <0.1ppm

5 Jan: NO2 <0.1ppm

6 Jan: NO2 0.1ppm

7 Jan: NO2 0.05ppm

8 Jan: NO2 0.025-0.01ppm

9 Jan: NO2 -

10 Jan: NO2 0.025-0.01ppm

11 Jan: NO2 0.01ppm

12 Jan: NO2 0-0.01ppm

Det är för övrigt Saliferts test jag använt.

Det som förvånade mig var att jag förväntade mig mycket högre nivåer, trots att jag inte hade någon tidigare erfarenhet, men detta var nästan utanför mätskalan på testet..

Den 13/1 2009 tände jag lampan och började med 4timmars belysning.

Värden då var;

pH 8.3

Temp 26.5

Salthalt 1.024 /refraktometer

Ca 410ppm

Mg 1300ppm

Kh 8.6dkh

NO2 0-0.01ppm

NO3 0-5ppm närmst 0

PO4 1ppm

Då började jag med iläggande av 45ml Rowaphos i strumpa i sumpen.

Lite PO4 mätningar,

15/1 PO4 0.5ppm

19/1 PO4 0.1-0.25ppm

NO3 5ppm

Det första som åkte i var en testsnigel, pilot, också den på rekommendation av bengt, Jag vet inte exakt vilken dag den åkte i, eventuellt den 13/1, den 15/1 köpte jag i alla fall 10 sniglar och släppte i.

Belysningen ökade jag varannan dag, tills den nådde 11h, ökade två timmar varannan dag. Någonstans vid åtta timmar per dag släppte jag i en euphyllia, den fungerade bra, sen brassade allting på..

post-4058-14468917698702_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra början :) snygg scape.

Tack,

Ja, fyllt med koraller så får du själv döma om jag möblerat rätt, titta längst upp, andra inlägget.. det är samma scape fast fullsatt..

Jag är nöjd med den, men skulle jag förbättra den så hade jag försökt att göra en mer dramatisk scape.. men, jag var lite rädd för ras, och inte så sugen att börja borra i stenen.. och vidare också lagt stenen så att jag fick mer yta längre upp vid ljuset.. så jag kunde odla mer stenkorall.. nu är det lite mycket, mount everest,

finns nya ideer och kunskaper till nästa akvarie..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till detta akvarium har jag valt en ganska basic filtrering.

Kärnan i filtreringen är:

Levande Sten,

Ytavrinning,

Skummare

Aktivt Kol (Lifeguard)

Fosfatabsorber (Rowaphos)

Jag kör inte med de makaronerna som man får till RSM-et, det enda jag har i sumpen är skummaren och en strumpa precis vid bubbelfällan fylld med rowaphos och kol. Kör 45ml av varje i denna strumpa och byter detta en gång i månaden.

Jag har 2cm av en grov svamp i filterfacket, detta för att stoppa eremiter och sniglar från att krypa ned till skummarpumpen. Pga att jag byggde egen avrinning så använder jag inte RSM-gallret för att skilja av sumpen med.. dvs det går att krypa över kanten..

Fördelen med detta är att jag får lite ljus ned i första sumpfacket, och där odlar jag lite caulerpa.. experimenterar med det i alla fall.. Jag fick en caulerpa crash.. men ja, det tog inte död på något.. hmm.. jag har inte tagit ställning till om jag tycker makroalger är bra eller dåligt, caulerpa är jobbigt om det ska crasha och sprida sporer.. Jag skulle vilja ha tag på chaetamorpha och försöka med det istället, läste att det var bättre. det crashade inte lika lätt.

Hur som helst, denna bit är ett kul experiment.

Skummaren och ytavrinningen fungerar sådär.. Jag har väldigt svårt att få skummaren att skumma ordentligt, jag tycker mig behöva en väldigt hög nivå i sumpfacket för att få den att skumma, och den höga nivån förstör för ytavrinningen.. har suboptimerat det, men är inte nöjd.

Det sista jag har uppmärksammat på detta är att skummaren skummar nästan bara efter jag matar akvariet.. Detta har fått mig att fundera ifall vattnet är så rent annars att det inte ska skumma något.. Detta är för mig som nybörjare en svår nöt att knäcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

En mycket snygg aquascape, gillar det verkligen!

Jag har också haft RSM och har samma erfarenhet som du gällande den medföljande skummaren: it sucks i nuvarande utförande.

Därför moddade jag skummaren för att kunna skumma lite blötare. Jag kapade totalt cirka 4 cm nerifrån så att skummaren kunde sjunka djupare i skummarfacket. Först kapade jag ca 2 cm på prov, och sedan ca 1,7 cm ytterligare.

Dessutom installerade jag mesh istället för de nål/taggar som finns på skummarens pumpimpeller.

Utöver detta kapade jag insuget på skummarpumpen (tog bort 90-graders vinkeln, varför den fanns där från början är en gåta för mig, bara hindrar flödet ju). Jag dremlade istället upp/borrade ett nytt hål för luftslangen strax före insuget, jag gjorde hålet lite mindre så att slangen kunde tryckas in dit och sitta där av sig själv. Slangen var nog en 4mm eller 6 mm som jag köpt billigt på ClasOhlson, jag kapade ena ändan lite koniskt så att den lättare skulle gå in i den uppdremlade hålet.

Sammantaget blev det en drastisk förändring till det bättre.

Däremot kommer man ju inte från att skummarkoppen är rätt liten för att rymma några mängder, så jag fick tömma koppen dagligen. Men det är bättre än att låta näringen ligga och ruttna i vattnet (enligt min åsikt, ett annat ssynätt är naturligtvis att betrakta näringen som resurs, allt beroende på vilket system man vill köra).

Här är lite gamla bilder. Observera dock att jag inte uppmanar eller uppmuntrar dig till några modifieringar, utan du tar helt eget ansvar för allt som du eventuellt skulle få för dig att göra! icon10.gif

post-2642-14468917701308_thumb.jpg

post-2642-14468917701502_thumb.jpg

post-2642-14468917701706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Här är lite gamla bilder. Observera dock att jag inte uppmanar eller uppmuntrar dig till några modifieringar, utan du tar helt eget ansvar för allt som du eventuellt skulle få för dig att göra! icon10.gif

Haha.. jag är snällt gammal nog att ta ansvar för mitt handlande, tanken har faktiskt slagit mig att kapa av den.. ja, ska sanningen fram så har många tankar slagit mig angående detta åbäke till skummare. Den första var nog, fy f-n vad den låter.. jag var ett tag inne på att byta mot en Tunze DOC 900x något, eller en deltec mc500,

Anledningen till att jag inte kapade den var att jag var tveksam till hur bubblorna går där nere när utloppet var riktat som det var, jag ville inte skapa massa mikrobubblor i displayen.. sen dessutom hade en kapning inte tystat åbäket..

Vid ett läge satt jag och lekte med ideen att göra en DIY deltec mc500 skummare.. men.. nä, riktigt så långt kom jag aldrig..

Det jag landade på var att bygga en egen overflow box, för att sätta sump i skåpet, detta misslyckades tyvärr, jag tajmade inte flödet genom enheten, flödet blev för lågt för boxen, så att bubblorna fastnade i häverten-böjen.. de sköljdes inte med.. boxen fungerar, fast den behöver nog en cirkulation på 4000L/h, inte de 1500 jag ville ha..

så nu är det omtag gällande skummaren.. för akvariet måste tystas.. och jag skulle gärna skumma blött, nu lyckas jag bara skumma torrt, och det mesta fastnar på väggarna innan de når kanten att rinna över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, till lite mer modifieringar.

Ja, nämnt i ovan inlägg av mig gjorde jag ett försök att tysta skummaren genom att placera den i en sump under akvariet, jag har en en aqua medic turboflotor 1000SL sen första bygget liggandes, och jag tänkte använda denna. Nu tyvärr så dimensionerade jag boxen felaktigt.

Mitt huvudsakliga fokus för akvariet är att det ska bli tyst, och att det ska vara snyggt.

Gällandes ljudnivån så är det väl allt utom doppvärmaren i detta kompletta akvarium som i originalskick låter för mycket.

Det som hörs är;

1. Skummaren

2. Belysningen

3. Cirkulationspumparna

1. Har jag tyvärr inte åtgärdat,

2. Belysningen låter också, jag gjorde en rätt ordentlig studie av det, som jag publicerade på guiden, där jag kom fram till att den största källan till oväsen var genom strukturell vibration av kåpan, inducerad av fläktarna i RSM-et, så, det resulterade i att jag plockade fram dremelen, fräste ut en bit akryl som passade istället för flänsarna på sidan av huven, på dessa monterade jag fläktarna, utvändigt montage, fläktarna monterades också på en bit silikon för att minska vibrationsöverföring till kåpan. Detta syns i bild ett och två, slutresultatet ses i bild 3. I bild tre ses också min kylfläktsinstallation som jag återkommer till.

Summa blev dock att jag upplevde ljudnivån minskade drastiskt från belysningen pga detta. Dock krävdes det att man stängde av skummaren för att bedömma detta.

3. Cirkulationspumparna skruvade jag av och satte på silikonpackningar för att undvika vibrationsinducerat ljud från dessa, detta har hjälpt.

De två sista modifieringarna jag har gjort på karet är dessa:

1. Kylfläkt + Automatpåfyllning av osmosvatten

2. Automatmatning med och utan kylfläkt.

1. Som alla ägare av RSM-akvarier är medvetna om blir dessa varma, den största anledningen kan vara att belysningshuven ligger kloss an vattenytan. Jag har själv sett en minskning i temperatur bara genom att öppna den första lilla huven.

Dock, detta räckte inte, för i den första värmeböljan i Maj i år, så nådde mitt akvarie 31 grader, detta var vad jag noterade, och det var efter de varmaste dagarna, så antagligen var det högre, men mina stenkoraller överlevde.

Så. efter denna incident så tog jag fram sticksågen och dremelen och skar till lite bitar som jag sen limmade ihop till en ramp för att hålla en 80mm datafläkt, dessa ses i bild 3-4. Effekten blev drastisk av detta, lägenheten kan vara 32 grader varm och akvariet håller 26-27..

Nackdelen blev dock att det dunstar mycket vatten, så jag har också en aquatronica 5/III nivåvakt.

2. Utöver detta har jag en Fishmate pelletsmatare, som matar pellets i ett pvc-rör (för att inte pelletsen ska landa i ytspänningen och spolas ned i ytavrinningen). Jag har tyvärr ingen bild på denna, men den finns i två installationer, en där pvc-röret går rakt genom den första huven och mataren står på kåpan, och en annan där mataren står på kanten av akvariet med första huven öppen. I detta läge står den på en bit akryl jag fräst..

De två siste modifieringarna är viktiga eftersom jag reser mycket i mitt jobb, och akvariet måste hjälpligt överleva utan tillsyn.

Detta får räcka för ikväll

post-4058-14468917701894_thumb.jpg

post-4058-14468917702062_thumb.jpg

post-4058-14468917702221_thumb.jpg

post-4058-14468917702405_thumb.jpg

Undersökning av det fläktgenererade ljudet av belysningen på ett RSM 130 med försök till åtgärd.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens uppdatering.

Under tiden som jag höll på att lägga ned AN-et så bestämde jag mig för att röra runt lite i karet, jag var inte riktigt nöjd med att mjukkorallen som satt till höger om acraporan spred sig som pesten, så jag beslutade mig för att skära ned den och ta över en grön favites från mitt AN-kar,

Just nu så ligger mjukkorallen i AN-et tillsammans med två damseller, tanken är att sälja lite fraggar av mjukkorallen och sen flytta tillbaka en fragg i karet igen, men då placera den vid vänstra hörnet av karet, mindre ljus, och förhoppningsvis mindre spridning.

Så, till invånarlistan,

jag har;

3 percula clowner,

1 gul kirurg

1 putsarräka

2 eldräkor

1 elegans eremit

2 digueti eremiter

5 tricolor eremiter

1 sandvändande stjöstjärna

5 sandvändande snäckor

och 12 vanliga snäckor

sen har jag hittat två stora krabbor, tror det är Eupilumnus sp fast svarta, den ena är jättestor, men han har fått vara kvar, för att jag inte orkat fånga honom,

jo, och sen flyttade en röd smaragdkrabba över från AN-et

Till korallerna, jag ber om ursäkt för att jag inte har hela samlingen latinska namn på dem, och också ifall jag har identifierat dem fel

SPS,

1 röd flakväxande montipora

1 gul grenväxande montipora

1 grön acrapora

LPS

3 Euphyllior

2 favites

1 calustrea

1 Fungia

Mjuk/anemon

Lila skivanemoner

Gula polyper, parazoanthus gracilis

ricorderor

en brun/grön skivanemon, från Laggeman,

Sedan tillkommer snart den oidentiferade mjukkorallen som bodde i karet nyss, och 2 damseller.

Man kan ju diskutera hur etiskt det är att hålla en så stor kirurg i ett så här litet kar.. och ja, sanningen är att jag fick ett erbjudande jag inte kunde stå emot att köpa den.. han har bott här snart två månader, och äter bra, men jag skulle vilja ge honom mer simyta..

Väldigt majestätisk, han simmar ofta med ryggfenan uppe, jag vet inte vad det betyder..

Två notiser, den ena är att den gula montiporan trillade ned i acraporan för ett tag sedan, som ni ser så vann acraporan den kemiska striden..

den andra är att jag har lite bruna och vinröda alger, de vinröda fick jag identifierat till vinröda kalk-alger, men jag vet inte, ifrågasätter det..

de bruna jag tänker på sitter på bakgrunden, vet någon vad det kan vara?

post-4058-1446891770406_thumb.jpg

post-4058-14468917704298_thumb.jpg

post-4058-14468917704558_thumb.jpg

post-4058-14468917704735_thumb.jpg

post-4058-1446891770491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, det var dags för lite nytt.

Jag har alltid experiment igång i karet.

Just nu så har jag minskat min dos av jod till ungerfär 2/7, tidigare droppade jag en droppe jod i karet om dagen, men detta har nog varit att överdosera, jag har haft en kraftig tillväxt av vinröda kalkalger och alger.. Min tes är nu att de delvis gynnats av kraftig jod. Nu försöker jag att bara tillsätta jod två gånger i veckan, vi ska se vad som händer med det.

Sen så, stora delar av semestern, eller njae, men delar av semestern tillbringade jag att läsa på om saltvattensakvarium.. mycket på reefkeeping magazine. Det fick mig att börja fundera på att öka cirkulationen med en streamer i karet, detta för att hålla deutritus och mat flytande längre för att kunna skumma bort dem och på detta sätt minska att fosfat byggdes upp i LS.

Detta resulterade i att jag köpte en streamer på 2500L, egentligen ville jag ha en på 1500, men handlaren jag besökte insisterade på 2500. Den är verkligen skitful, men billig. Seio prop 530.

Tyvärr så blev detta för mycket, så den går inte längre, mina euphyllior vägrade acceptera det nya läget, de började se kassa ut och mina clownfiskar som bor i dem blev skitsura på mig.

Men jag behöver fortfarande en streamer,

så idag beställde jag en på 900L/h, jag passade också på att beställa zeobak, zeofood, zeostart, kaliumjodid, biostrontium, ultrafos 2 och 3.. för att avslöja vad jag ska fortsätta laborera med..

post-4058-14468917751144_thumb.jpg

post-4058-14468917751306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

530 propen är på 2000L , kör med samma i mitt rsm. gissar att det är en korallia nano som du har beställt. jag hade en sådan i mitt rsm innan men tyckte att den var lite ynklig i trycket. får se vad du tycker om den, den nanon är väldigt fin o smälter betydligt bättre in om man jämnför med seion.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja.. rätt.

jag hade tankar på två nano.. för att bättre kunna rikta flödet.. men jag brände mig lite vad det gäller streamer.. höll på att tappa min fula euphyllia.. men.. jag vet inte, min största clown bor i den.. och det kändes inte rätt att stressa honom.. han gillade inte läget..

Det är jobbigt, Alla koraller frodas just nu, det enda jag vill ändra på är att det samlas för mycket deutritus på min montipora, sen så vill jag undvika att mat bryts ned och fyller min sten med fosfat.. dvs jag vill ha lite mer cirkulation.. också.. fast, mina lpser gillar nog inte det..

men jag ska börja med en nano, eventuellt kompletterar jag med en till..

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog och flashade av lite bilder igår,

lägger upp dem,

akvariet går faktiskt förvånansvärt bra, ja, som sagt, jag planterade in lite gula polyper och min mjukkorall längst ned i vänster hörnet i akvariet, det finns lite bilder...

Jag tog lite värden,

12/8

Salthalt 1,925

Ca 420 (Salifert)

Mg 1440 (Salifert)

Kh 12,8dkh (Salifert - det är inte medvetet att jag överstigit 12, har doserat buffer för kraftigt, ska mäta innan jag doserar igen på söndag.. jag får kanske dosera mer än en gång i veckan)

sedan så

13/8

Ca 404 (Från Saliferts Sr-test)

Ph 8,3 (Elos)

N03 0 (Elos)

Po4 0 (Salifert)

Sr 4ppm (Salifert)

Tänkte börja dosera lite strontium, inte för att jag tillfulla förstått vad den gör för korallen än, är det någon som vet? jag har bara förstått att den fungerar ungefär som calcium och magnesium, dvs binder sig till karbonatjonen i korallskeletten.. men inte om den är viktigt.. tänkte dock läsa på innan jag börjar dosera.. Jag såg det bara som ett första steg att mäta strontium.. shit alltså, det var inte kul det testet, 5-6 burkar och tog 20minuter..

Fick inget utslag på varken PO4 eller NO3.. jag blev lite besviken.. för jag har både gröna och bruna mikroalger som växer, brun på bakggrund, grön på ruta.. och jag vill gärna åtgärda detta.. hade exempelvis tänkt testa alu-remover för fosfatet.. men det är kasst om jag inte klarar av att mäta det..

Tror detta var allt.

God kväll.!

post-4058-144689177535_thumb.jpg

post-4058-14468917753665_thumb.jpg

post-4058-14468917753824_thumb.jpg

post-4058-14468917753986_thumb.jpg

post-4058-14468917754146_thumb.jpg

post-4058-14468917754312_thumb.jpg

post-4058-14468917754487_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter.

Fint akvarium.

Jag har både en Koralia 1 och en Tunze 6045 som extra "genomblåsare" och mina lps tycker det är helt ok. Bara som en liten jämförelse. jag började med koralian och riktade den bakom revet, och det funkade bra, men jag tyckte det fortfarande blev för mycket detrius i akvariet. Så jag skaffade en tunze och riktade framåt från bakre rutan. Det är väldigt bra flås i akvariet, men inte för mycket tycker jag, eller korallerna verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. mina euphyllior hade nog inte gillat det, i alla fall inte den största, men den är verkligen känslig..

de gillade inte seion..

hm. nu börjar det bli dyrt.., men jag har funderat att sälja den stora euphyllian nere i mitten, sätta ned den gröna euphyllian där, och sen plantera in en hystrix där uppe..

jag tror det hade blivit riktigt bra..

mätte lite vattenvärden idag igen..

Ca 385

Kh 6,7 dkh..

detta var innan vattenbyte... är det någon som förvånas över denna förbrukning?

6 i dkh op 4 dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

6045 låter mycket i ett RSM, är inte det typ 4500l/h.. då borde du ligga på runt 6500l/h på 130L.. har du någon tråd med bilder på ditt kar?

Ja, Morots Rsm, under nanokar. Men är lite halvkass på att uppdatera sidan, i allafall under sommaren.Men nu när semestern är slut så ska man väl ha lite tid att pyssla med sidan igen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag var inne och kollade, men jag hittade först inte streamern, hittade den nu... som det ser ut så blåser den bakom LS-en? jag skulle nog behövt planerat när jag la LS-en för att kunna göra detta.. men jag får fundera lite.

tycker helt klart att det är dags för dig att uppdatera.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...