Gå till innehåll

Gjuta pvc kopplingar


loffe82a

Rekommenderade inlägg

Tänkte mer på T koplingar och 4 kors och sen på genomföringar i karet. har en odling där jag tänkt sätta ett par centralfilter, och då ska jag borra alla karen pch de kan bli dyrt att köpa genomföringar till 200 kar..

det dyra där är nog just tankgenomförningen , men säkrast är nog att hitta en billig levrantör framför gjuta eget.. handlar det verkligen om 200 kar..

har en svag känsla att vi träffats henke ? ? ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt med leverantörer från tyskland och det bästa priset jag fått är 90:- st Ja de blir någonstans över 200 kar när allt är färdigt. Kommer inte vara salt i alla men en del. Ja vi har träffats har köpt en det fraggar av dig.

Mvh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är man fel på det om man förutsätter att dessa kar ska stå över varandra, och någonstans där ljudnivån kanske inte är det absolut viktigaste?

I så fall hade jag skaffat genomföringar till de understa karen, och antingen bara borrat, eller borrat och silikonlimmat ett rör i överriningens hål.

"Vår" PVC plast är formsprutad, jag antar att man skulle kuna ta PVC pulver, och pressa det i en uppvärmd form för att göra egna delar, men då handlar det egentligen främst om att göra block, och svarva de olika delarna ur. Jag ser ingen funktionell väg att gjuta egna delar med den detaljnivå som behövs för gängor osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt med leverantörer från tyskland och det bästa priset jag fått är 90:- st Ja de blir någonstans över 200 kar när allt är färdigt. Kommer inte vara salt i alla men en del. Ja vi har träffats har köpt en det fraggar av dig.

Mvh

Henrik

blir nog inte lätt att slå det priset tvärr.. inte så länge man väljer en riktig pvc genomförning.. finns ju billiga vinlyvarianter. men det är ju inte direkt samma sak.

hoppas fraggarna klarade sig fint.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får göra lite expriment och se om jag kan få till de, eller hitta en annan lösning. ja karen ska stå tre i höjd, försökte få in en bild på hur jag hade tänkt mig att de ska se ut men de ville inte som jag.

Vinylvarianten var kan man få tag i sådana?

Dom flesta klarade sig men några har blivit helt vita och inga polyper kvar :( vet inte vad som kan göra detta då alla värden är bra.

Mvh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får göra lite expriment och se om jag kan få till de, eller hitta en annan lösning. ja karen ska stå tre i höjd, försökte få in en bild på hur jag hade tänkt mig att de ska se ut men de ville inte som jag.

Vinylvarianten var kan man få tag i sådana?

Dom flesta klarade sig men några har blivit helt vita och inga polyper kvar :( vet inte vad som kan göra detta då alla värden är bra.

Mvh

Henrik

gå in på www.biltema.se och sök på "Bordgenomföring"

så får du upp en variant där i lite olika storlekar.

ang fraggarna , vilken belysning har du.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nyfiken fråga. Hur ska du ha råd att driva 200 saltkar om du inte ens har råd med genomföringar?

Det är inte endast saltvatten han skall ha, det är söt. En del skall vara salt

Loffe

Jag har en kontakt i Falun som gjuter plats. Har använt honom till ett specialprojekt på jobbet. Vet dock inte vad detta skulle kosta men det han gör till oss kan man inte köpa ens för 10ggr pengarna.

Skall på semster nu men är tillbaka den 10.e på jobbet och kan ge dig hans information mm då om du Pm'ar mig så jag inte glömer det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kollega i MAF har gjort genomföringar för både centralfilter och automatiskt vattenbyte i sin sötvattensodling. Han beräknade kostnade till några kronor per genomföring. Han bedriver sin odling kommersiellt som ett företag och sparar in på onödiga utgifter för att få vinst.

Hur han gjorde: Borrade ett lagom stort hål, stack igenom ett rör, som han bockat själv, med en passande gummimuff runt. Han använder sådana där ljusa rör som elektriker använder. Finns tydligen någon gummimuff som elektriker använder när de behöver täta genomföringar för sina rör. I rörböjen, på utsidan av karet har han kopplat vanlig trädgårdsslang mellan akvarierna som är förbundna i centralfiltret. Det har hållit tätt i ett par år nu, men det är inget jag skulle vilja göra i ett utrymme utan golvbrunn. Hans genomföringar sitter dessutom på sidorutorna, i övre tredjedelen av karen, så han riskerar inte tömma något kar om det skulle börja läcka.

Som sagt var, antagligen inte den säkraste lösningen. Men det finns alternativ till dyra genomföringar. Och det fungerar i praktiken, det har jag sett med egna ögon. Detta var dock för sötvatten, och i liten diameter (trädgårdsslang).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

att gjuta sådana som blir hållbara är ganska svårt men det finns nog en möjlighet att göra det. det är så att den plasten som pvc, formsprutas med ganska högt tryck ca 1200 bar specifikt eftertryck skulle jag tippa på gör man som björn föreslog så kan det faktiskt fungera men du får inte upp trycket i själva formen som gör att molekylerna stabiliseras under tryck = densiteten blir sämmre men det funkar

vill påpeka detta eftersom jag är i denna branch sedan 20år tillbaka dock ej pvc rör och kopplingar tyvärr men vi formsprutar pvc.

dock så tillverkar vi ett Y-rör tror den invändiga diametern är 16 yttre 20 är det intressant så kan jag fixa dig 200 st om vi har dom på lagret annars så får du vänta till vi producerar dom igen men det är inte ofta vi producerera dom "mot frakt kostnaden endast"

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne jag har två reef white på 15000k och sen två rör med ett blått ljuse.

Johan2x du får gärna skicka hans uppgifter sen när du är tillbaka.

Daniel jag får kolla upp detta känner en elektriker så han borde veta var man kan få tag i de då.

jupiter det låter intressant vad skulle de kosta mig att köpa dom av dig?

Mvh

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, Kom på ett billigt alternativ. Tog en bit slang och silikona fast i hålet så den stack ut 1cm på var sida sen satte jag i ett rör som var 2mm större än slangen så de sitter och så blir de lite flexibelt. och det är tätt än så länge. Får nog ta en sväng till GPA senare och kolla läget där med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det att det är lite flexibelt hade gjort mig nervös, men så länge det fungerar för dig, så är det ju ok. Eftersom baljorna står över varandra, hamnar ju eventuellt läckage i baljan under, så längst ner hade jag använt en "riktig" genomföring i alla fall...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...