zeup Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 hej. har en fråga angående vikten på ett 720l akvarium.har enplanshus med källare o har hört talas om sviktande golv som har ledit till att stora akvarium helt enkelt knäckts.kan inte stämpa underifrån,så finns det något annat bra sätt o lösa det på??tacksam för svar,så man slipper 700l vatten i huset )mvh zeup Citera
_Manne_ Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 vad är det fär bjälklag som akvariet ska stå på ?mch manne Citera
Veijo S Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 Jag har 2vånings hus med krypgrund förra huset hade vi helkällare det är bara att försöka ställa den på balkar eller där som du har en vägg i källaren för karet med vatten och dyrligt i så väger det ca 800 900 KG jag har själv ett kar på 1000+sump 280 liter Citera
-=Mr_B=- Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 Jag är inte säker på om jag tror att 8-900kilo räcker. Visst, vi förutsätter att 720L är yttermått, och för att göra det viktmässigt "bra" så är det ett aluram kar. Bara baljan närmar sig 200 kilo,någonstans mellan 100 & 150 kilo LS ger fortfarande över 600L vatten, med bänk och lite teknik är det ett ton redan...Och ställer man sen dit en sump på ett par 100 liter med, så sviktar golvet även om man räknat på just ett ton i slutvikt...Brukligt är att man lägger antingen en ordentlig skiva över de bärande bjälkarna som man i sin tur ställer karet på, eller att man helt enkelt lägger bjälkar på tvären över golvbjälkarna, och sen ställer på akvariet.Jag har för mig att man brukar utgå från att golv ska tåla "minst" 250kilo per kvadratmeter, vilket i så fall betyder att du skulle behöva sprida vikten äver närmare 5 kvadratmeter...B! Citera
a.nilson Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 Fick mitt golv förstärkt när dom ändå hade det uppe. Räknade med att karet med möbel o sump skulle väga runt 1400-1500kg för att vara säker. Tror det slutade på ca 1300kg. Citera
zeup Postat 3 augusti 2009 Författare Postat 3 augusti 2009 ok,tack för alla svaren,nu gjorde jag d lätt för mig istället och flyttade ner det i källaren där det e betonggolv så nu blev gillestugan akvarierum/bar relaxa fint där nere.har dock inte haft saltvatten innan så kommer väl in typ tusen frågor från min sida senare,har beställt daniel knops bok att starta me iaf.mvh zeup Citera
amatören Postat 4 augusti 2009 Postat 4 augusti 2009 Bra start iaf....viktigt att läsa mycket och söka på olika saker du undrar om här. Viktigaste tipset alla ger och får är, ha tålamod Citera
zeup Postat 8 augusti 2009 Författare Postat 8 augusti 2009 tja,,var på zoogiganten idag,,fattar fortfarande inte mkt av denna underbara värld,men beställde iaf ett kar på 960l och kommer posta bilder när bygget kommer igång,får iaf vänta en månad på karet,så hinner fixa med gjutningen där det skall stå.satsa stort----win big..eller??? skall bygga in det i en vägg så det ser bra ut kommer posta bilder ifall någon är intreserad o sedan kommer alla frågor tar det väldigt långsamt iaf Citera
amatören Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 var det dig jag sprang på i lomma i går?? Citera
Mrlucifer Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 Hur gammalt är huset ?då det finns bärhets lagar att följa ... jag skiter i dom men försäkringsbolagen gör det inte om olyckan skulle vara framme.finns jue olika bärhets klasser ... tror mitt har 1ton på 1m2 per balk eller nått sånt ,... men borde inte vara några problem om du ser till att det hamnar mellan 2-3 balkar då har du jue större avlastnings yta,... Citera
zeup Postat 9 augusti 2009 Författare Postat 9 augusti 2009 var det säkert,,du fick lite inhandlat mekristianstad inte långt ju,kanske kan ta en koll där senare. Citera
zeup Postat 9 augusti 2009 Författare Postat 9 augusti 2009 mrlucifer... nu satte jag det i källaren där det e betonggolv istället,skall bara gjuta upp en platta nu,om olyckan e framme finns det en golvbrunn i rummet bredvid,hemska tanke,,, Citera
Mrlucifer Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 nu blir jag avis på dig .. du har betong golv ... iallafall nästa hus vi köper ska vara med betong platta sen blir det stttoooort akvarium ... men hoppas vi får se lite bilder snart på teknik kar å ställning ,... Citera
zeup Postat 9 augusti 2009 Författare Postat 9 augusti 2009 som sagt om ca en månad får jag karet,då skall det postas bilder osv,,roligt och dela med sig samtidigt som man kommer behöva tonvis med hjälp från erfarna akvarister här inne. Citera
amatören Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 Japp....fick en del köpt. Får se hur det funkar HeHeHeFick du några bra svar igår? Samma för mig köper jag hus så blir det minst dubbelt så stort akvarium. Citera
zeup Postat 9 augusti 2009 Författare Postat 9 augusti 2009 fick massa bra svar igår,men är ju så grön att allt snurrar nu,,men beställde som sagt ett nytt kar iaf,skall man lägga så mkt pengar på denna hobbyn vill jag inte ha ett begagnat kar som d på 720l var,o så blev det ju lite större hahanu är det bara lusläsa böcker o internet,så man har lite kött på benen när d kommer. Citera
amatören Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 kan tänka mig det.....1000 frågor och lika många svar....+ att allt bara virvlar i skallen. Jobbigt.Skoj att du har börjat med en hobby som förändras hela tiden....enda som är konstant är pengarna som försvinner ner i det. Citera
zeup Postat 9 augusti 2009 Författare Postat 9 augusti 2009 fifan,,idag har jag sågat upp golvet ner till betongen,,imorron skall det inhandlas leca block o kraftig bänkskiva,,,sen e det väl bara o invänta karet o bygga överdelen,känns bra iaf Citera
Ragman Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 var inne hos micke på håkanstorp idag o fixade glas till mina sumpar o hörde att han fått en order på ett 960 liters kar .hade blivit billigare om du gått direkt till källan Citera
Ragman Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 jaha,,som vanligt då ;(hörde att det var en ordentlig summa du lagt ut Citera
zeup Postat 9 augusti 2009 Författare Postat 9 augusti 2009 hmmm nu börjar man ju undra,,,,e som sagt grön i detta o vet fan inte vad det borde kosta.pallar du ett tele samtal så kör jag ett pm,,,vill veta Citera
Ragman Postat 9 augusti 2009 Postat 9 augusti 2009 jag vet ju inte heller vad allt ska kosta man får ju ta vad man vill lägga . skicka du ett pm Citera
zeup Postat 10 augusti 2009 Författare Postat 10 augusti 2009 tja,,,jimmy all heder till dig,,efter ett jäkla långt telesamtal som inte batterier höll för,så har du rätat ut många frågetecken....många kvar men på rätt väg.trevligt folk me trevliga intressen har väl alltid något o snacka om tack för det iaf,hör av mig sen om detaljer som vi snackade om, Citera
Ragman Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 trevligt samtal. skickade länken till annonsen till dig. där har du allt du kan tänka dig Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.