Gå till innehåll

starta akvarium 720l


zeup

Rekommenderade inlägg

hej. har en fråga angående vikten på ett 720l akvarium.

har enplanshus med källare o har hört talas om sviktande golv som har ledit till att stora akvarium helt enkelt knäckts.

kan inte stämpa underifrån,så finns det något annat bra sätt o lösa det på??

tacksam för svar,så man slipper 700l vatten i huset ;))

mvh zeup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2vånings hus med krypgrund förra huset hade vi helkällare det är bara att försöka ställa den på balkar eller där som du har en vägg i källaren för karet med vatten och dyrligt i så väger det ca 800 900 KG jag har själv ett kar på 1000+sump 280 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på om jag tror att 8-900kilo räcker. Visst, vi förutsätter att 720L är yttermått, och för att göra det viktmässigt "bra" så är det ett aluram kar. Bara baljan närmar sig 200 kilo,någonstans mellan 100 & 150 kilo LS ger fortfarande över 600L vatten, med bänk och lite teknik är det ett ton redan...

Och ställer man sen dit en sump på ett par 100 liter med, så sviktar golvet även om man räknat på just ett ton i slutvikt...

Brukligt är att man lägger antingen en ordentlig skiva över de bärande bjälkarna som man i sin tur ställer karet på, eller att man helt enkelt lägger bjälkar på tvären över golvbjälkarna, och sen ställer på akvariet.Jag har för mig att man brukar utgå från att golv ska tåla "minst" 250kilo per kvadratmeter, vilket i så fall betyder att du skulle behöva sprida vikten äver närmare 5 kvadratmeter...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,tack för alla svaren,nu gjorde jag d lätt för mig istället och flyttade ner det i källaren där det e betonggolv så nu blev gillestugan akvarierum/bar relaxa fint där nere.

har dock inte haft saltvatten innan så kommer väl in typ tusen frågor från min sida senare,har beställt daniel knops bok att starta me iaf.

mvh zeup ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja,,var på zoogiganten idag,,fattar fortfarande inte mkt av denna underbara värld,men beställde iaf ett kar på 960l och kommer posta bilder när bygget kommer igång,får iaf vänta en månad på karet,så hinner fixa med gjutningen där det skall stå.

satsa stort----win big..eller??? ;)

skall bygga in det i en vägg så det ser bra ut kommer posta bilder ifall någon är intreserad o sedan kommer alla frågor ;)

tar det väldigt långsamt iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gammalt är huset ?

då det finns bärhets lagar att följa ... jag skiter i dom men försäkringsbolagen gör det inte om olyckan skulle vara framme.

finns jue olika bärhets klasser ... tror mitt har 1ton på 1m2 per balk eller nått sånt ,... men borde inte vara några problem om du ser till att det hamnar mellan 2-3 balkar då har du jue större avlastnings yta,...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick massa bra svar igår,men är ju så grön att allt snurrar nu,,men beställde som sagt ett nytt kar iaf,skall man lägga så mkt pengar på denna hobbyn vill jag inte ha ett begagnat kar som d på 720l var,o så blev det ju lite större haha

nu är det bara lusläsa böcker o internet,så man har lite kött på benen när d kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja,,,jimmy all heder till dig,,efter ett jäkla långt telesamtal som inte batterier höll för,så har du rätat ut många frågetecken....många kvar men på rätt väg.

trevligt folk me trevliga intressen har väl alltid något o snacka om ;)

tack för det iaf,hör av mig sen om detaljer som vi snackade om,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...