Gnarkill Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 jag har fått ett konstigt problem med mitt kar.Det är så att mina sniglar och eremiter bara dör hela tiden, dom hålls 1 dag i karet sen är dom döda,allt annat som fiskar koraller och så mår toppen bra men inte sniglarna och eremiter dom bara dör.Vaför? Citera
Jaken Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Hur vattnar du in dom? Hur länge har de gått i butik innan? Citera
Gnarkill Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 ja sniglar och andra djur koppar jag alltid in.men dom som har dött nu har gått i karet ca 6månader och igår så köpte jag nya eremiter och sniglar och koppade in dom, men idag var de döda Citera
Jaken Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Jag kan inte uttala mig om varför de dött. men att kombinera sniglar och eremiter är sällan lyckat då eremiterna tar kål på sniglarna för skalens skull. Citera
Gnarkill Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 jo det var första tanken jag fick också, men då flytta jag över alla eremiter till mitt andra kar, men sniglarna dog ändå konstigt nog Citera
Gnarkill Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 jag låter dom ligga i påsen från akvarie affären ja tar dom ifrån sedan koppar jag sakta in dom under 2 timmar.men jag menar att de som redan har gått i karet i flera månader dör en bara efter bågra timmars mellanrum det är ju konstigt.alla vatten värden är bra de har ja kollat Citera
Benighted Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Har du gjort några större förändringar i karet den senaste tiden, som nya djur, stort vattenbyte, husrenovering, nya koraller, ny teknik m.m. m.m.? Citera
Gnarkill Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 det enda jag jag tillfört är bruna stjärnpolyper men det var innan sniglarna började dö Citera
Gnarkill Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 föresten är det någon som vet om Lobophyllia sp är giftiga för människor? Citera
Gnarkill Postat 20 augusti 2009 Författare Postat 20 augusti 2009 nu har jag tagit diverse vatten tester av mitt akvarievatten.PH: 8,1-8,2KH: 9 NO2: mindre än 0,3mg/literNO3: 15mg/literPO4: 0,25mg/literSaltinitet: 1,025Temperatur 24 graderKopparhalt: 0mg/literMen ändå dör sniglar eremiter, samt att tillväxten på allt i karet är i princip 0. Karet har varit igång nu sen i april och det är inte ens tecken på kalkalgs tillväxt eller några alger eller att korallerna skulle växa heller.knasigt tycker jag Citera
Lasse Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Vad är det för storlek på karet? Du verkar ha fått in något som du inte skall ha - dålig koppning, nitrat, fosfat,ca, mg och de normal värdena kan inte förklara det som hänt. En fråga är om du använder kranvatten till saltblandning. ta i så fall ett kopparprov i ditt kranvatten. Om du använder osmos - gör då täta och stora vattenbyten under någon vecka och kör sedan med aktivt kol som du byter var tredje dag i några veckor. Prova sedan med en snäcka.MVH Lasse Citera
NiXoN Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Låter som nåt giftigt men krypström kan väl vara ett alternativ?//NiXoN Citera
Gnarkill Postat 20 augusti 2009 Författare Postat 20 augusti 2009 akvariet är på 58 liter(clownhotell) alla vatten värden är bra enligt de tester jag gjort.Jag använder kranvatten och jag har testat det mot koppar och det ger inget utslag.jag gör även regelbundna vattenbyten på 10% varje vecka samt att jag kör med rowaphos och aktivkol, det har jag gjort sedan starten av karet.NIXON: vad menar du med krypström? Citera
NiXoN Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Jag funderade på om nån av elprylarna inte riktigt fungerade korrekt och läckte ut ström i karet.Om du använder kranvatten så kan det ha varit en engångshändelse om man gjort ett ingrepp på vattenledningen.Sen kan du ha fått en ansamling av någonting som nåt kritiska/toxiska värden om du fyllt på det som avdunstat med kranvatten(det ser jag dock som högst tveksamt).//NiXoN Citera
Gnarkill Postat 20 augusti 2009 Författare Postat 20 augusti 2009 Okej, nå kryp ström tror jag inte att det är för alla koraller är utslagna och ser fräscha ut och fisken samt min pom pom krabba verkar må bra och äter å så.sen så borde jag ju ha känt om det var elektrisitet i vattnet om man har haft handen där i. Citera
Lasse Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Då återstår klor men om du nu gör lite kraftiga vattenbyte - 2 tioliters hinkar var annan dag till var tredje dag och innan du blandar saltet så lägger du i en kvarts brustablett C-vitamin per 20 liter vatten. Låter vattnet stå med luftning och sedan blandar du saltet i. Låt saltet stå en dag innan du tappar i.Prova sedan med en snäcka efter ca två veckors vattenbyte.MVH LassePS - doppvärmare brukar ge krypströmmar. Citera
jupiter Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 hej.måste bara undra hur kan krypström påverka snäckorna?har ju det i mitt akvarium å där trivs sjöstjärnor, snäckor, sjöborrar å allt annat kryp som finns.är detta nått jag missat efter alla år???mvh Peter Citera
jupiter Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 hej.jo lite lätt pirrande i små sår på fingrarna känner jag faktiskt har märkt att det är skummar pumpen som gör detta å den har jag haft i sedan 2005.mvh Peter Citera
NiXoN Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 När det kommer till krypström så har dom flesta nog lite i sina kar, men det handlar som vanligt att gå över gränsen till skadliga nivåer.//NiXoN Citera
jupiter Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 hejs.så när håret står rätt upp så är det dags att stänga pumpen mao.okej då tror jag inte det är problem här då iaf. men det var ju bra att veta iaf.mvh Peter Citera
Jonas Am Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Du råkar inte ha en multimeter och kolla vilken spänning du har i karet, skulle vara intressant att kolla. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.