Gå till innehåll

Sniglar som dör bort efter ett par timmar


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

jag låter dom ligga i påsen från akvarie affären ja tar dom ifrån sedan koppar jag sakta in dom under 2 timmar.

men jag menar att de som redan har gått i karet i flera månader dör en bara efter bågra timmars mellanrum det är ju konstigt.

alla vatten värden är bra de har ja kollat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag tagit diverse vatten tester av mitt akvarievatten.

PH: 8,1-8,2

KH: 9

NO2: mindre än 0,3mg/liter

NO3: 15mg/liter

PO4: 0,25mg/liter

Saltinitet: 1,025

Temperatur 24 grader

Kopparhalt: 0mg/liter

Men ändå dör sniglar eremiter, samt att tillväxten på allt i karet är i princip 0. Karet har varit igång nu sen i april och det är inte ens tecken på kalkalgs tillväxt eller några alger eller att korallerna skulle växa heller.

knasigt tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för storlek på karet? Du verkar ha fått in något som du inte skall ha - dålig koppning, nitrat, fosfat,ca, mg och de normal värdena kan inte förklara det som hänt. En fråga är om du använder kranvatten till saltblandning. ta i så fall ett kopparprov i ditt kranvatten. Om du använder osmos - gör då täta och stora vattenbyten under någon vecka och kör sedan med aktivt kol som du byter var tredje dag i några veckor. Prova sedan med en snäcka.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet är på 58 liter(clownhotell) alla vatten värden är bra enligt de tester jag gjort.

Jag använder kranvatten och jag har testat det mot koppar och det ger inget utslag.

jag gör även regelbundna vattenbyten på 10% varje vecka samt att jag kör med rowaphos och aktivkol, det har jag gjort sedan starten av karet.

NIXON: vad menar du med krypström?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på om nån av elprylarna inte riktigt fungerade korrekt och läckte ut ström i karet.

Om du använder kranvatten så kan det ha varit en engångshändelse om man gjort ett ingrepp på vattenledningen.

Sen kan du ha fått en ansamling av någonting som nåt kritiska/toxiska värden om du fyllt på det som avdunstat med kranvatten(det ser jag dock som högst tveksamt).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nå kryp ström tror jag inte att det är för alla koraller är utslagna och ser fräscha ut och fisken samt min pom pom krabba verkar må bra och äter å så.

sen så borde jag ju ha känt om det var elektrisitet i vattnet om man har haft handen där i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då återstår klor men om du nu gör lite kraftiga vattenbyte - 2 tioliters hinkar var annan dag till var tredje dag och innan du blandar saltet så lägger du i en kvarts brustablett C-vitamin per 20 liter vatten. Låter vattnet stå med luftning och sedan blandar du saltet i. Låt saltet stå en dag innan du tappar i.

Prova sedan med en snäcka efter ca två veckors vattenbyte.

MVH Lasse

PS - doppvärmare brukar ge krypströmmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...