Jurgonh Postat 16 augusti 2009 Dela Postat 16 augusti 2009 Jag kommer starta mitt akvarium utan ump, och köra en påhänsskummare...Dock funderar jag på en liten fusksump, om ni tror att det skulle fungera...Har ett eheimytterfilter på gång.. deras basic, 600 l/h...Min tanke är.. en ytvattenrenare i karet, kopplat till yterfiltret, där jag har en zeosand nollnitratpåse och t.ex aktivt kol eller rowahos.. sen på tillbakavägen passerar vattnet genom ett deltec 11 watts uvcVad tror ni om detta? nu vill jag itne veta hur många bättre det skulle vara med en sump o.s.v. utan om detta kommer fungera tillfredställande?Tanken är ju att dels renas ytvattnet, dels så slipper jag ha nollnitratpåsen i akvariet, dels så kan jag filtrera på fler material än vad som ryms i facket på DeltecMCE600 skummaren...Sen så slipper jag ha uvct kopplat på en pump i akvariet så jag slipper en extra pump..Uvt vill ha ett flöde på 500 l/h.. det borde väl kanske bli däromkring med denna lösning..Funkar zeoliten i nollnitratpåsen efektivt i ett ytterfitler med denna genomströmning tro?Ja, alltså.. kan detta vara något, eller bättre att skita i denna tanke helt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 16 augusti 2009 Dela Postat 16 augusti 2009 Min tanke är.. en ytvattenrenare i karet, kopplat till yterfiltret, där jag har en zeosand nollnitratpåse och t.ex aktivt kol eller rowahos.. sen på tillbakavägen passerar vattnet genom ett deltec 11 watts uvcFör att UV-C't ska vara verksamt mot parasiter, tex prick, osv, bör man hämta vattnet som filtreras nere vid botten, vid fiskarnas hålor, där vattenflödet är lägre, och parasiterna inte är så utsatta för sin omgivning.Aktivt kol i ett ytterfilter är en ytterst tillfällig lösning, var tredje dag, som mest sällan en gång i veckan måste man öppna, och byta. Man vill definitivt har kol någonstans där man slipper blaska med det.Ytterfilter är väll egentligen bara användbara om man väljer att köra med biologisk nedbrytning, och då laddar man filtret med biobollar, trassel, eller filter patroner. Och det blir nog svårt att hålla jämna steg med hjälp av nollnitrat i så fall...Tanken är ju att dels renas ytvattnet, dels så slipper jag ha nollnitratpåsen i akvariet, dels så kan jag filtrera på fler material än vad som ryms i facket på DeltecMCE600 skummaren...Problemet som jag ser det är att du kommer skvalpa ner protein & äggvite rikt vatten till ytterfiltret, så i stort sett oavsett vad för olika material du väljer att stoppa där nere kommer fungera som ett biologiskt filter på väldigt kort tid. Vill du köra pryttlar som kräver / önskar nitratfattigt vatten är det kanske inte helt optimalt. Fast prova för all del. Jag blir bara glad om du bevisar att jag har fel.(För att skummaren ska vara optimal bör den för övrigt matas med ytvattnet just för att få bort proteiner, och äggviteämnen innan de passerar den biologiska filtreringen i akvariet.)B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Författare Dela Postat 17 augusti 2009 Oki tack för din feedback.Då kopplar jag helt enkelt mitt uvc till en maxijet inne i karet.. får bli en extra pump helt enkelt..Oki.. måste man byta aktivt kol så ofta? i mitt första saltkar bytte jag varannan vecka tror jag.. Jag kan ju köra aktivt kol i facket i skummarne istället där det är lättare att komma åt och byta.. så kan jag köra rowaphos i ytterfiltret istället, om du tror att det skulle gär bättre effekt?Angående nollnitrat.. förstod inte riktigt vad du menade på slutet där..skulle mnollnitrat fungera i ett ytterfilter och göra jobbet det är tänkt att göra? tänkte att ytterfiltret blir ju lite som en reaktor.. men vad menar du skulle vara nackdelen med att köra nollnitrat i ytterfiltret?Om jag skippar ytvattenrenaren och tar vatten från mitten av akvariet istället till ytterfiltret..Då jag inte kommer köra med sump.. finns det något annat smidigt sätt att mata skummaren med ytvatten?Om inte det är optimalt att köra nollnitrat i ýtterfiltret.. vad rekomenderas då i sumplöst kar? att hänga det löst i karet eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 17 augusti 2009 Dela Postat 17 augusti 2009 Ska du köra vodka-metoden så råder jag dig till att inte köra med någon rowaphos eller liknande, då kolkällan löser detta åt dig. Eventuellt måste du addera lite kaliumnitrat för att få bort fosfaten, men det är enkelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 17 augusti 2009 Dela Postat 17 augusti 2009 Då kopplar jag helt enkelt mitt uvc till en maxijet inne i karet.. får bli en extra pump helt enkelt..Det är den bästa lösningen, för att motverka parasiter. Oki.. måste man byta aktivt kol så ofta? i mitt första saltkar bytte jag varannan vecka tror jag..När kolen börjar bli "förbrukad" (vilket egentligen betyder igensatt) så börjar den släppa tillbaka en del av de ämnen vi vill bli av med, för att ersätta dem med ämnen som "passar" dess adsorberingsförmåga bättre. Kol är även fantastiskt bra på att ta upp en del av de saker vi vill ha i baljan, så kol bör egentligen bara användas vid behov. (Tex kemisk krigsföring, osv) Om jag skippar ytvattenrenaren och tar vatten från mitten av akvariet istället till ytterfiltret..Jag tog mig friheten att lyfta detta citatet över nedanstående. Ursprungligen sades det i omvänd ordning. Men visst. Skippar du ytvattnet och tar vattnet till ytterfiltret någonstans där det är rent vatten, ju renare desto bättre, så fungerar det att köra olika adbsorberare i ett ytterfilter. Mer om problemet med att köra adsorberare i ytterfilter nedan...Angående nollnitrat.. förstod inte riktigt vad du menade på slutet där..skulle mnollnitrat fungera i ett ytterfilter och göra jobbet det är tänkt att göra? tänkte att ytterfiltret blir ju lite som en reaktor.. men vad menar du skulle vara nackdelen med att köra nollnitrat i ytterfiltret?Ytterfilter är konstruerade så att de skapar en zon med lågt flöde där vattnet närmast tvångsmässigt deponerar sitt avfall, vilket innebär att vad man än har i ett ytterfilter så måste vattnet vara rent innan det når detta medium, annars kommer vattnet deponera sitt skräp över mediumet som då genast börjar fungera på samma sätt som singel, biobollar, lekakulor, eller annat valfritt, kanske inte helt optimalt filtermaterial man kan få för sig att använda för biologisk nedbrytning. Det skapar en miljö där nollnitrat media är helt utklassat radan från början, det kommer behövas sådana löjliga mängder adsorberare bara för att hålla jämna steg med den nitratproduktion som är resultatet av den biologiska nedbrytningen. För att få det att fungera måste man alltså först ha rent vatten. Ju renare, desto bättre. Det är därför det sitter en filtermedia kammare i din skummare. Det renade vattnet skickas då rakt genom det media man valt. Då jag inte kommer köra med sump.. finns det något annat smidigt sätt att mata skummaren med ytvatten?Det beror främst på skummar designen.Vanligtvis är dock svaret att om inte påhängs-skummaren är försedd med egen ytavrinning är det sällsynt svårt att få till en bra lösning på egen hand. Om inte det är optimalt att köra nollnitrat i ýtterfiltret.. vad rekomenderas då i sumplöst kar? att hänga det löst i karet eller?I skummaren?B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Författare Dela Postat 17 augusti 2009 I skummaren?B!Tror jag fått svar på det mesta =)Angeånde din sista fråga.. på zeosand hemsida står det att man måste använda den "strumpa" som zeoliten ligger i och inte öppna denna.. denna är ganska stor och ryms inte i sista facket i skummaren...Tror du man ändå kan öppna upp den och lägga stenen löst i själva mediabehållaren i skummaren?En nollnitratstrumpa är anpassad för ca 500 liter vatten.. och jag lär ha runt 250 liter så det vore ju bra om man kunde ta hälften av zeoliten åt gången och lägga i mediafacket.. men som sagt, enligt hemsidan så ska man inte göra så.. vad tror du?eller kan man köra zeolit från zeovit istället i facket, utan att måsta köra med alla tillsatser dom har? täntke som mest köra zeolit pluss ev. vodka, då jag tyckte detta gav resultat sist =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Författare Dela Postat 17 augusti 2009 Ska du köra vodka-metoden så råder jag dig till att inte köra med någon rowaphos eller liknande, då kolkällan löser detta åt dig. Eventuellt måste du addera lite kaliumnitrat för att få bort fosfaten, men det är enkelt.Blivit rekomenderad att innan man börjar med kolkälla så kslal man först ta bort den mesta fosfaten med en fosfatremover, och sen börja med kolkälla... vet ej vad det är för tanke med det men.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 17 augusti 2009 Dela Postat 17 augusti 2009 Jag körde aldrig fosfatabsorber innan jag körde i spriten och jag blev av med fosfaten ändå... visserligen boostade jag nitratet en aning, men det gick finfint.MEN, exempelvis ZeoVit-metoden där förespråkar man precis det du säger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Författare Dela Postat 17 augusti 2009 Oki.. jag har tittat runt lite och lsät en jävla massa på fauna marins hemsida om ultralith.. jag antar att det är ungefärligt likdant som att köra med zeolit..har även fått fram att filterbehållaren i min skummare är på ca 08-1 liter...Skulle det fungera någotsånär som en zeolitreaktor att köra ultralith i sista facket? det skall vara ungefär 5 dl ultralith enligt instruktionerna till min vattenmängd och genomströmnignen skall vara ca 300 l/h vilket det är genom min skumamre, så dom förhållandena stämmer ju bra.... man skall även skaka filtret varje dag för att lösgöra bakterierna och det går bra då det är lätt att lyfta upp mediakammaren.. så det verkar ju som att det kan funka ganska bra att köra sista kamaren som en förenklad ultralithreaktor..dock så är då fråga.. eftersom att skummaren sitter före facket.. om man då tillsätter bakterier och kolkälla enligt ultralithmetoden... skummas inte dom då bort innan dom når zeoliten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 17 augusti 2009 Dela Postat 17 augusti 2009 Jag vet inte, men jag tycker att man ska ha möjlighet att "skaka"/"krama" mediat på något sätt för att på så vis frigöra "mulm" och ge möjlighet till ny yta för bakterierna. För mig så visade sig dessa bakterier på rutorna då jag körde med sprit, då jag inte hade någon zeolit.Vet att några inbitna tyskar kör med Siporax media i ytterfilter, men med en cirkulerande loop för att inte få för långsamt vatten i filtret, vilket Mr B poängterade.Hela idén med zeolit + kolkälla är ju det finfina med att man just frigör ytan OCH förser korallerna med mat i samma veva. Därav att jag tycker ett ytterfilter borde vara en rätt så OK lösning för att komma åt att ruska om mediat, men jag samtidigt hålla med Björn om att det kanske är för lågt flöde i behållaren.Gällande aktiva kolet så finns det långtidsverkade "pellets" som visserligen inte absorberar så snabbt, men borde kunna hålla rimligtvis samma takt som ditt zeolitmedia vad gäller bytesintervaller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.