Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Någon som vet hur stor behållaren för filtermedia är i en MCE600?Alltså inte vilka mått utan ungefär vilken volym, hur mycket ryms det i den? Citera
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Författare Postat 17 augusti 2009 Uppskattningsvis mellan 0.8-1 liter.Oj fan.. så pass... kung =) Citera
_Manne_ Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 http://www.theaquariumsolution.com/mce600-media-boxom det är denna box du menar så handlar det om enstaka deciliter..mvh anne Citera
Datate Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Hade en sån "box" då jag körde MCE600 för några år sedan. Jag minns inte hur mycket den rymde, men jag minns att det var "väldigt mycket" iallafall. Kan ha fel, men har för mig det rörde sig om 7-8dl. Citera
_Manne_ Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 hade för mig min gamla mce600 inte hade så pass mycket plats, två "strumpor" sen var det kört.. Citera
Jurgonh Postat 17 augusti 2009 Författare Postat 17 augusti 2009 oki, funderar på att köra zeolit i sista facket och tänkte om man kanske kunde få plats med ca 5 dl...har inte fått skummaren än och kan inte kolla.. Citera
Virse Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 Nu tog jag och mätte mitt mediafack. 7,5x8,5x13,5cm och det är lite i underkant. Räknat på det blir det 8.6dl. Så lite drygt 8.6dl. Citera
Jurgonh Postat 20 september 2009 Författare Postat 20 september 2009 En följdfråga...Filterbehållaren som diskuterats ovan... jag kommer köra kol och fosfatremover då jag lagt ner planen på att köra facket som en zeoreaktor..Men så är frågan.. kan jag lägga i fosfatremover löst i behållaren eller kommer det att åka ut genom dom små hålen i locket? ska jag istället köra det i en strumpa?Jag inbillar mig att removern fungerar bättre då det får singla omkring fritt i behållaren istället för ligga tight i en strumpa.. Citera
Datate Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Minns jag rätt bör du nog köra med filterpåse/strumpa nästan oavsett vad du skall använda. Har för mig att hålen inte är stora, men tillräckligt stora för att det inte ska vara säkert utan påse. Citera
Jurgonh Postat 20 september 2009 Författare Postat 20 september 2009 okidoki.. då kör jag på det.. vill inte riskera att då fulla akvariet med fosfatremover... Citera
Jurgonh Postat 20 september 2009 Författare Postat 20 september 2009 Ytterligare en fråga..Skumamren lever om nått så sjöjävligt... vibrationer från pumpen...Har hört att deltec har ett kit som man kan få från dom som dämpar ljudet.. nån som vet hur man får tag på detta?Annars.. tips på att dämpa ljudet? =) Citera
Datate Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Man skickade/skickar ett mail till deltec och ber dom skicka det.Själv satte jag liggunderlag mellan skummaren och alla ytor den hade kontakt med. Har oxå för mig jag läst om folk som stoppat dämpande material runt pumpen inuti skumaren...vet dock inte riktigt hur... Citera
Jurgonh Postat 20 september 2009 Författare Postat 20 september 2009 okidoki.. har mailat deltec så får vi se =)Läste också nån som lagt et disktrasa under pumpen i skummaren för att dämpa.. kan ju va värt att prova.. Citera
NiXoN Postat 21 september 2009 Postat 21 september 2009 Det kan ta tid att köra in den, min tog väl ½-1 år innan den började bli lugn.Dom nya pumparna skall vara bättre men jag vet inte om de betyder att som skall vara tystare;)//NiXoN Citera
Datate Postat 21 september 2009 Postat 21 september 2009 För in den var det som så att jag köpte min ny. Direkt efter installation förstod jag inte hur jag skulle kunna sova med skummaren igång (karet stod mindre än 2m från huvudkudden i min dåvarande 1:a).Jag bestämde mig för att härda ut...och efter ca 1-1½ månad "tystnade" den. Då var den uppenbarligen inkörd. Bytte även packningarna som man fick från deltec. När jag dessutom monterade liggunderlag mellan karet och skummaren så blev den slutligen tyst! Minns jag rätt så hördes i princip bara ett litet skval från där attnet rinner ner i karet samt ett svagt sugljud från luftinsuget. Minns att det är en av de skummare jag tyckt allra bäst om! Citera
Jurgonh Postat 21 september 2009 Författare Postat 21 september 2009 Oki denna är nämligen begad och körd i 3 år... så den är inte utrustad med tystningspaketet från deltec.. har mailat dom så får vi se.. ska prova med ligunderlag och svamp under pumpen och lite sånt så borde den bli tyst =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.