Gå till innehåll

Zeolit och städpatruller


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Satt och funderade lite i banorna kring zeolitbaserade metoder och kring vodkametoden och liknande, och det slog mig att om man tar bort nästintill all näring i vattnet och eliminerar alla alger.. då finns igenligen inget behov av en städpatrull?

Om man ändå skulle ha en städpatrull med sniglar, eremiter och liknande.. svälter dom ihjäl då?

Tänkte, oftast startar man ju karet utan liknande metoder och köper på sig en städpatrull.. när man sen börjar med någon metid för att sänka näringsnivåerna.. är det inte risk man dräper sin städpatrull?

Det är ju om inte annat kul att ha lite sniglar och grejjer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag märkt så behöver man inte ha lika stor partull när man kör zeivitmetoden. Detriusätare är gott att ha några, samt någon eremit eller två. Någon algätande snäcka är bra att ha ändå.

Jag har två blåbenade eremiter, dom tar ju hand om överblivet foder mm. Ett par turbo och några astrea snäckor. En sandvändande stjärna har jag med (den har jag tänkt byta ut mot ett par nassariussnäckor istället, stjärnan äter ju upp mikrolivet i sanden vilket nassarius inte ska göra).

Putsarräkor är inte fel det heller, har två.

Snäckorna håller automatisk ett lagom antal som karet klarar av, dom förökar ju sig bra emellanåt, men många av dom små klarar sig inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...