Gå till innehåll

Ny här, ny inom salt


Alis

Rekommenderade inlägg

Hej på er !!

Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag...

Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över..

Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt?

Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ??

Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören?

Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu då, utan bara det nödvändigaste - så att vi får prova oss fram:)

Hittade bilder på akvarier som är borrade i botten och där vattnet rinner ner i ett annat kar inunder, är detta ett "måste" , funkar det inte med en sk. traditionell pump o skummare?

Någon mer som har konverterat om ett sötvattens Rio till ett salt?

Tacksam för svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen! :)

Det står ganska så mycket just i detta forum om samma saker du frågar om.

Du behöver inte ha sump(akvariet under).

Det du behöver är bra cirkulation samt bra belysning om du ska ha koraller.

Vad har du för belysning idag?

Samt en skummare och tester, salt.

sen levande sten ca 10 % av akvariestorlek och levande sand om du vill ha sand.

Ang ytterfilter så vet jag inte om det är ngn som anväder sig av det i saltvatten, någon annan kunnig får svara på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack !!

Men du tror jag kan använda det tillhörande innerfiltret som sitter fast i just Juwel akvarierna? Kan ju ha t.ex filtervadd i det(eller?) , o det ger ju ganska fart på vattnet, dock inte tillräckligt kan jag tro !

Belysning, hmm, är två ljusrör i rampen ... ett för växter o ett daylight - såna där standard för sötvatten - får nog bytas !?

Läste i boken jag lånade idag ,saltvattensakvariet av Daniel Knop , att man kan ha levande sten i ytterfiltret ..Någon som vet mer om detta?

Ang. vad vi tänkt o ha i akvariet har jag ingen aning om än, det får tas i nästa skede, nu vill jag mest veta vad jag behöver ha för att starta upp ett saltkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade personligen borrat och kört sump, då du kan få bort så mycket teknik och ha däri. ytterfilter behöver du egentligen inte, det har man mest för att få bort partiklar i vattnet, om du har vadd där i finns en risk att du får en "nitratsamlare" som det blir massa skit i om du inte rengör tillräckligt ofta. Sen kommer du även behöva sätta i åtminstone 1 streampump i karet för att få mera flås. mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ang. vad vi tänkt o ha i akvariet har jag ingen aning om än, det får tas i nästa skede, nu vill jag mest veta vad jag behöver ha för att starta upp ett saltkar"

Detta är nog kanske väldigt viktigt att tänk på.

Har man sjöhästar är det inte samma sak som korallrev. Mjukisar är inte lika krävande på ljus och vatten som sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt?

Jag har ett precis sådant, och använder filterlådan till att dölja min miniflotor-skummare (ingen 'fyllning' i filtret då förstås. Filterlådan blir proppfull med sjöpungar och glasrosor då de där slipper rovdjuren som går ute i karet.). Jag har kompletterat med tre streampumpar på totalt 8200 l/h, men använder fortfarande originallysrampen på 2x54w. Det har fungerat i ganska prick ett år, med god tillväxt på fotosyntetiserande gorgonior iaf.

Dock så är det rätt fult med all teknik i karet, sump är mycket snyggare och när jag uppgraderar blir det definitivt sump, men det här sättet har varit ett bra och billigt insteg i hobbyn tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...