Gå till innehåll

Funderingar kring min balja


balofix

Rekommenderade inlägg

Funderar på vad som kan vara nästa grej o fixa med!

Min Teknik följer! 1st skummare 1 st uvc 20w. 4st t5 54w och 2st mh 150w. kalkreaktor. 1 st fosfatfillter! saknar auto påfyllning men det kommer vid tillfälle, snart jul ju ;)

Vad är nästa grej för bra värden o tillväxt i karet! några speciella spår ämnen eller dyligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg till saker sakta men säkert, för god tillväxt och fina färger räcker det bra med det som Rickard säger låga näringsvärden (speciellt fosfater) och stabila någorlunda vettiga värden på Ca/Mg/Alk... Tycker den viktigaste magiska tillsatsen är vattenbyten.

Du verkar ju gilla teknik så kanske en akvariedator :P, känns som det ger mer nytta än massa konstiga tillsatser, har säkert bränt lika mycket pengar som en sån kostar på totalt meningslösa tillsatser i mitt kar vilket man ju ångrar nu :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter lite mycket just nu.!!

steg ett:

du får tänka på följande sätt, reaktorn ska kompensera daglig förbrukning, inte höja/sänka. det förstra du ska göra är att få till optimalt saltvatten i karet från början. ca 420 , kh 9 mg 1350 tex, detta får du buffra upp med medel pulver/flytande, sen därefter ska du fundera på reaktorn, inte innan.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fixar akvariedatorn tillsatserna?!

Nae, inte direkt, men om man nu måste bränna pengar på nåt så tyckte jag det var en bättre investering än massa tillsatser då han ju redan hade grunderna med Kalkreaktor och fosfatfilter. Så jag tycker inte man behöver fundera på finliret innan allting är fint och stabilt i karet.

Man får grym tillväxt utan några speciella tillsatser. Funkar fint i mitt kar i.a.f. kör nästan helt utan tillsatser (räknar då inte med ballingsalterna), lite nitrat då och då (salpeter ifrån ICA för 11spänn som räcker mig säkert i 6-12 månader)... Att få ner lite mat till korallerna dagligen (iblandat i fiskmaten) är ju det enda jag gör som kan ses som det lite annorlunda mot de flesta. Tillsatserna ligger ju bara och skräpar nu i mitt skåp, inte sett nån skillnad när jag använt dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker grabbarna är HEELT fel ute med vad du skall inskaffa;)

Närmast med tanke på dina problem med reaktorns funktioner och vad den egentligen gör så föreslår jag följande.

-Ta det lungt med inköp o åtgärder.

-Skaffa dig en "mentor", någon som kan hobbyn och har ett kar som du tycker ser bra och välskött ut.

-Köp/låna några nyare böcker om saltvatten, dom blir rätt snabbt gammla.

-Läs på om kemi o skötsel på olika forum, gärna artiklar då dom ofta är enklare att följa. Det är inte kul men ett måste om du vill få nåt snyggt för pengarna.

-Läs på om koraller/Lägre djur/Fisk, felköp är mycket vanliga och kan döda hela karet(i värsta fall även ägaren eller en familjemedlem).

-Läs även på om olika nyare tekniker och metoder när det kommer till skötsel.

När det kommer till utrustningen så är det lätt hänt att man "vill ha" mer än man behöver vissa prylar/leksaker.

En liten lista för nybörjare när det kommer till shopping.

-Du skall veta vad prylen du köper har för funktion.

-Du skall förstå dig på hur den fungerar och vad den har för begränsningar/krav/kostnader.

-Du bör veta om du verkligen behöver prylen och om den passar ditt system.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...