Gå till innehåll

Fler funderingar kring zeolitmetoder


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja jag har frågat runt lite i min akvarietråd och så men tänkte skapa en egen fråga då det kanske är fler som läser den..

Jag tänkte inte bygga någon sump till mitt kommande akvarium.. men jag är ändå sugen på att köra någon form av zeolitsystem och/eller kolkälla för att hålla nere näringsnivåerna och slippa tråkiga alger och liknande.

Eftersom jag inte kommer ha någon sump så blir det ju svårt med en reaktor..

Först var jag inne på att bara köra vodka eller möjligen att köra med zeovit/ultrralith fast utan stenarna, bara med vätskorna..

Men sen har jag läst att många kör en fattigmansvariant där man hänger zeolithen i en påse i akvariet där det är mycket cirkulation och så skakar man bara påsen varje dag..

Men jag funderar... jag kommer ha en skummaren.. deltec MCE600, och i sista facket finns en mediabehållare..

enligt ultralithmetoden så skall ett akvarium i 300 litersklassen ha max 7.5 dl sten.. och det rymms i detta fack.

Genomströmningen skall vara mellan 2-400 l/h, och i min skummare är det 300, vilket också då stämmer bra..

mediafacket sitter på en "pinne" för att man lätt ska kunna ta upp och byta meterial, och detta måste ju fungera bra då jag skall skaka zeoliten.

så frågan är.. borde inte detta fungera som en förenklad zeolitreaktor?

Det som jag själv kom att tänka på som problem... allt vatten går ju genom skummaren innan det kommer till zeoliten... kommer då alla tillsatta batkerier/bakteriemat osv att skumams bort och att det då tappar sin effekt?

Att då stänga av skummaren medans man tillsätter sakerna kanske inte heller är så smart då för då blir det ju ingen cirkulation genom stenarna..

ja, vad tror ni.. skulled etta fungera, eller vorde det bättre att bara hänga en påse i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men jag tror inte det ska vara nått problem.. stenarna kommer ligga i en filterbehållare som sitter i skummare, som har en "pinne" som man använder för att plocka upp behållaren och byta material.. om man tar tag i pinnen och ruskar om så borde det väl fungera någotsånär..

den igenliga frågan är inte om denna fundering är ett optimalt system, utan om det kommer att fungera alls? eller om det fungerar bättre än att ha en filterpåse med sten i karet?

vad tros? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ som jag själv funderat lite på i fall av nedgradering, är att bygga en fast kammare i ena bakre hörnet, likt en överrinningskammare. Däri har man en platta med et ör igenom vilket då skapar pumpmekanismen. Sen en pump som levererar lämplig mängd vatten.

Med andra ord en intern, fast monterad, zeovitreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser skummaren ut och mediafacket:

http://www.akvarielagunen.se/Shop/Image/Article/56619.jpg

facket rymmer ca 8 dl och skummaren har som sagt en genomströmning på 300 l/h.. borde vara rätt lätt att ta tag i själva behållaren och ruska om den varje dag..

Mer feedback på om detta funkar överhuvudtaget eller dömt att misslyckas.. bättre att helt skita i det, köra vodka, eller något annat sätt att minska näringsämnena? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle funka för zeovit. Vid zeovitmetoden skall man ha ett flöde på max 400L/H för 1L zeovitsten. Pumpen i MCE600 ligger på 300L/H, vilket skulle passa ganska bra på filterkammaren rymmer 0.8L.

Problemet är ju dels det att kammaren sitter under en lucka och att kammaren (iallafall på min fd mce600) satt ganska trögt.

Stenen måste ju "skakas" under tiden som pumpen är igång för att få ren stenen och få ut mulmen i karet. Vet inte om det är möjligt att öppna luckan med pumpen igång!?

Skulle lösningen visa sig funka är det ju grymt bra då det plötsligt skulle öppna upp för användning av zeovit i kar utan sump!

ps. Den nya uppdaterade versionen av MCE600 har tydligen en ny impeller och deltec säger följande:

"The Deltec MCE600 is the ultimate hang on skimmer now suitable for aquariums up to 875Ltrs (192 gallons) and since its introduction at the end of 2003 has taken the market by storm.

The MCE600 is now fitted with a full size pinwheel and generates 400 lts of air at the pump like the TS1250."

Låter lovande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. så, som jag förstått på dom kommentarer jag fått hänger allting på om det går att skaka stenarna på ett lätt sätt eller inte... går det lätt att skaka dom, och att pumpen kan vara igång, så komme ddetta funka.. om det går trögt att skaka behållaren eller att man måste stänga av pumpen för att öppna, så kommer detta inte att fungera? då är det bättre att jag har zeoliten/ultralithen i en påse löst i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ, om det visar sig att det inte fungerar att köra stenarna i mediakammaren är att köra på något märke som inte använder zeolitstenar..

Prodibio verkar vara bakterier i ampullform.. finns även kolkälla i ampullform.. det verkar bara ska doseras varannan vecka... nån som provat det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultralife verkar vara ytterligare ett preparat för att hålla nera nitrat och fosfat.. även detta utan zeolitstenar.. verkar vara nån form av lera som absorberar nitrat och fosfat.. blandas med osmosvatten och doseras i karet..

nån som provat detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp...funkade riktigt bra våra förra 420L. Vi tillsatte 2 olika ampuller varannan vecka. Höll till slut nitrat och fosfat på omätbara nivåer. Köpte på den tiden 30pack av varje för 375kr/ask. Blev 750kr om året...helt okej. Fungerar lite som vodka, men är anpassat till akvarier och skilnaden mellan vodka och ampuller är (såvitt jag förstår) att man har mer kontroll över vilka bakteriestammar man odlar istället för att bara göra alla bakterier i burken, samt att man inte kan överdosera som man tydligen kan med vodkan

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra det igen om jag gick ner i vattenvolym.

Sök på probidio, bakterieampuller, eller aqua connect bakterieampuller som jag använde (samma som probidio men annat märke).

Finns massa olika ampuller, men vio körde enbart bakterier och bakteriemat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, tror inte det. Ring c-life förresten. Har för mig jag sett såna ampuller på deras minilager.

Själv handlade jag alltid dom på Reefzone innan den tyvärr lades ner. Hittar den dock i tyskland. T.ex här: http://www.aquapro2000.de/Water-Care/BacterBio-Elements:::45_480.html

Gissar dock att de flesta kan ta hem om man ber dom.

Probidio finns även hos Bioted och akvarieshop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga bara.. det står på prodibios instruktioner att man skall tillsätta en ampull per 1000 l varannan vecka... jag kommer bara ha 300 liter.. ska jag tillsätta en tredjedels ampull eller kan man inte överdosera så att man häller i hela ampullen ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter läsa runt..

detta verkar också mycket intressant:

http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?t=691

Dock så kostar flaskorna 2000 kr, vilkket kändes hurlöst.. iofs så verkar det ska räcka ett år, så slår man ut det per månad kanske det inte är dyrare än zeovit eller liknande..

fördelen är att jag som sagt slipper reaktor eller liknande utan doserar bara enligt anvisning..

nån som provat detta då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag minns kan man inte överdosera prodibio och liknande varianter, vilket jag har för mig var en av de positiva delarna i dessa bakteriesystem. Man matar i bakterier och bakteriemat, men du kan ändå bara ha en viss mängd bakterier i systemet...resten "försvinner". Kan ha fel, men har för mig att det är så det funkar. Magnus (c-life magnus) här på forumet höll på och exprimenterade med dessa ampuller för några år sedan. Själv tillsatte jag som sagt 1 ampull vardera, varannan vecka till 420L, men har för mig Magnus exprimenterade med flera ampuller i veckan i hans 550L-system.

Har för mig tråden finns här nånstans...annars rekommenderar jag dig att ringa honom. Han gillar att prata akvarier och allt därtill ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah.. oki.. tusen tack för svaren =)

kollade som sagt lite på polyp labs alternativ som lär jävligt mrakulöst men som sagt kostar 2000 spänn så mja.. lutar starkt åt att köra på prodibio nu efter ett par timmars läsande..

zeolitsystemen krävs för mycket teknik då jag inte kommer köra sump och det inte verkar gå att köra i skummarfacket..

vodka har jag kört förut men känns lite vanskligt..

Detta känns säkrare pluss att det finns ampuller med korallmat och sådant som man inte kör med vodkan...

ska ta och prata med Magnus =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...