Gå till innehåll

Fråga om Eld räka


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Hej,

Igår skaffade jag en Eld räka till mitt akvarium och idag när ljuset tändes i akvariet såg jag att någon har mumsat på en av mina läderkoraller, en Sarcophyton tror jag det är. Inget sådant har skett innan räkan kom så den är huvudmisstänkt. Någon annan som har varit med om att räka käkar upp läderkoraller?

Korallen vägrade blåsa upp sig i morse som den gör varje morgon annars så den är uppenbarligen irriterad, och det är kanske ½ kvadratcentimeter som antingen saknas eller har blivit av med huden.

Ändrat av Galdrin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte både en putsar räka och en läderkorall igår korallen har inte blåst upp sig alls än och min putsar räka sitter på den hela tiden,även tångräkorna verkar gilla den, kanske räkor går på dom när dom inte är uppblåsta? jag har inte en anning någon annan som vet kanske?

pijs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett den i närheten av korallen utan allt måste ha skett under natten, men det är det ända nya i burken som jag skulle kunna tänka mig ger sig på den, såvida inte min eremit har gått lite våldsamt fram för jag har för mig att det nog fanns lite gröna alger på korallen just där skadan sitter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett den i närheten av korallen utan allt måste ha skett under natten, men det är det ända nya i burken som jag skulle kunna tänka mig ger sig på den, såvida inte min eremit har gått lite våldsamt fram för jag har för mig att det nog fanns lite gröna alger på korallen just där skadan sitter.

tror att det är större chans att det är eremiten är eld räkan som ev käkat på din korall, om där var alger på den.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som helst hjälp till er som skrivit men kom att tänka på...Jag hade en stor jävla läderkorall i mitt första kar.. och där bestämde sig min putsarräka för att bo.. den satt sig hela tiden på korallen så att den blev störd och drog ihop sig.. den skadade den alltså inte men störde den genom att sitta på den så den slog nästan aldrig ut.. störande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...