Gå till innehåll

Väggakvarier


Datate

Rekommenderade inlägg

Kanske placerar jag detta under fel rubrik, men om så är fallet kan väl någon vänlig moderator flytta det till rätt plats...

Nåväl, nu till min fråga.

Ni som har erat kar inbyggt i väggen, hur funkar det att jobba I karet?

Själv måste jag titta in genom framrutan när jag plockar bubbelalger eller monterar fraggar. Kollar jag uppifrån får jag ingen koll på nått känns det som.

Hur gör ni som har karet inbyggt i väggen. Har ni servicelucka ovanför karet för att kunna jobba framifrån, eller vad har ni för lösningar på "problemet"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag har ingen service lucka och ångrar mig inte att jag satte in detta. Kör enbart uppifrån men stänger av alla pumpar för att ytan skall bli lugn.

Fördelen jag har är att jag inte målat "bakrutorna" som många gör utan har dessa som vanligt glas och kan se in i karet även bakifrån inne i akvarierummet. Rummet i sig är målat blått

Är jätte nöjd med denna lösning. Har inget jag velat gjort om nu om man fått göra om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har luckor ovanför på båda sidor, jag måste även jag kolla uppifrån med avstängda pumpar. Anledningen att jag har på båda sidorna är att jag har inte någon möjlighet att komma åt botten på andra sidan annars, 72bred. Jag har dock just startat det så jag har bara möblerat med sten än och det var krångligt bara det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik

Mitt akvarie står i vår tvättstuga utan några serviceluckor. Har precis som Christian inte målat baksida utan kommer ha löstagbar svart plexiglas som backgrund. Jag har inte varit i akvariet så mycket men jag använder cyklop, stänger pumparna och ber min söta sambo sitta framför och guida mig. Var lite svårt i början då det blev klödd med höger och vänster:snurrig:

Tror inte jag kommer ångra mig att jag bara kommer åt bakifrån då det blir snyggare utan luckor, samt att ljudnivån problemet slipper man då antalet "öppningar" minskar.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren. Det är nog som ni säger som natt och dan med pumparna av eller på.

Håller på att rita ner lite småfunderingar på ett framtida projekt då vi skulle behöva en ny tvättstuga. Golvet ger så sakterliga vika för tyngden av den vibrerande tvättmaskinen i badrummet på andra våningen. Troligen en bärande vägg som fått flytta på sig till förmån för större kök...nån gång på 60-70-talet troligtvis.

Inte för att vi har pengarna nu, så småningom bör vi nog flytta maskinparken, och varför då inte bygga en tillbyggd tvättstuga/akvaierum. Är seriöst trött på att bära 20L-hinkar med osmos-vatten ner för en halvsmal trappa flera gånger i veckan, samt inte ha tillgång till sötvatten mer än på andra sidan huset...men låna pengar med 2 arbetslösa i famijlen är inte så lätt/lämpligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...