Gå till innehåll

små röda räkor


ballsam

Rekommenderade inlägg

gjorde en mindre ombyggnation i karet igår samtidigt som jag gjorde ett vattenbyte. i samband med det lyfte jag ur några LS i en balja. när det var dags att tömma ur det vattnet upptäckte jag att det var något som rörde sig där nere. jag lyckades plocka upp 5 st små röda räkor. storleken var ca 5 mm, och utseendet var som minivurmandi eller putsarräkor. nån som har liknande varelser, eller vet vad det rör sig om? släppte tillbaks dom i karet, så nån bild har jag inte. har även dykt upp en massa små konformade sniglar. förhoppningsvis turbosar som resultat efter parningsritualerna i våras (sniglarnas alltså :smiley9:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen aning av vad det är men sen är det ju rätt svårt att säga så där på rak arm utan bild och välja en av alla dessa mängder olika kräftdjur. men kul liv iaf, grattis. allt levande är ju kul sen om de pissar upp hela karet är ju tråkigt men det kan jag inte tänka mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har även dykt upp en massa små konformade sniglar. förhoppningsvis turbosar som resultat efter parningsritualerna i våras (sniglarnas alltså :smiley9:)
Är de små konformade sniglarna (snäckorna) vita så vill du INTE ha dem i karet! Har du någon mussla eller sandvändande sjöstjärna så kontrollera dem noga, då de blir uppätna av sniglarna.

Edit* De heter Pyramidellidae och kan även attackera stora sniglar (snäckor). Hade själv problem 2004.

Ändrat av petrol
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

var inne å kröp i sumpskåpet inatt (märklig hobby man har) och i ljuset från uv´t fick jag syn på ett gäng av dom där små räkorna. inte lika fullt så röda, men tror det är samma sort. kollade runt i reeflex och hittade den här http://se.reeflex.net/tiere/2130_Garnele%2002_unbekannter%20Art.htm ..vilken är misstänkt lik. ska ta med några exemplar ner till stigigemla om nån vecka å se vad han tror /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...