Gå till innehåll

500l + sump


Crunchy

Rekommenderade inlägg

Ja då har det blivit dax för uppgraderingsplanering :)

kar har redan blivit inhandlat och det blev ett 500l kar med brutna hörn och borrat för 60mm ytavrinning.

post-4161-14468917935564_thumb.jpg

bild på karet

första funderingen är hur man ska skruva fast ytavrinningen, glömde fråga förra ägaren detta...

post-4161-14468917935761_thumb.jpg

är det i denna följd som det ska skruvas ihop? rör, gummipackning, akvariebotten, plastpackning, mutter? eller har jag helt och hållet blandat om sakerna fel?

nästa fundering kommer berör sump samt returpump, jag tänkte köpa ett färdigt kar som är så stor som bänken jag ska bygga tillåter eller också limma ett eget kar och sedan funderar jag på att ha en Eheim 1262 pump som returpump, räcker denna till eller borde man ha en större?

belysning tänkte jag köra med 2st 250w mh samt 2st 2x54 t5 armaturer

skummaren är redan inhandlad och det blev en Aquacare 1000v.

detta kar kommer att startas upp på en gång jag fått tag på en lägenhet så jag tycker att detta är ett bra tillfälle att börja planera ihop allting :)

mitt nuvarande kar är ett percula 90 (320l med inbyggd sump), slänger upp en liten bild på det karet som det ser ut idag :)

post-4161-14468917935947_thumb.jpg

detta kar kommer sedan att säljas till högstbjudande om det är någon nu redan som vill boka det.

OBS säljes endast komplett med all teknik och utan levande.

om det finns nån intresserad så PMa mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genomföringen och sen gummipackningen, eftersom det är den som kommer täta mot glaset, sen nylonbrickan och muttern på undersidan, eftersom du kommer dra åt muttern och nylonbrickan då inte vrider sig som gummit annars kan göra.

Jag håller med dig, gummipackningen på insidan av karet, men jag har sett det omvända som fungerat utan bekymmer, så jag vet inte om det egentligen spelar någon roll vilket håll det hela sitter på. Det enda som verkar viktigt är gummipackningens placering, på själva genomföringen, och inte mot muttern.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, tack för svaren :)

ska försöka att bygga ihop en bänk till akvariet nästa helg på jobbet och får då se hur pass stor sump som man kan få plats med.

Sumpen tänkte jag ha 3st fack i, första facket med skummaren andra facket med ls och kanske dsb, och sedan bubbelfälla och returpump.

om det är någon som har en bra returpump till salu så hör av er :)

sen om man ska köra med zeovit metoden, kan man då starta igång det samtidigt som uppstarten av karet? tänkte försöka att köpa "ny" ls från affären och få tag i ca 50-60 kg som är så nyinkommen som möjligt, och sedan allteftersom värdena stabiliserat sig stoppa i mina 35kg i mitt percula och allt levande därifrån också, men kommer att ta det lugnt iaf. :)

ska försöka att hålla den här tråden mer uppdaterad än vad min tråd om mitt percula 90 var :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har nu gått och blivit husägare... :-D

uppstarten av mitt nya 500liters kar får därför vänta lite och jag kommer att flytta mitt percula 90 till huset eftersom jag inte har råd att starta upp ett nytt kar i dagsläget.

Men jag har iaf kommit lite längre i planeringarna på det nya karet så på en gång ekonomin tillåter så kommer det nya karet att startas upp och alla invånare sedan flyttas över till det karet...

Men vid flytten av mitt percula som kommer att ske i slutet av nästa vecka (troligtvis)

så tror jag att det är bäst att suga ur all sand för att inte höja näringsvärdena alltför mycket när man ändå rör omkring allting i det karet då..

aja, iaf, sumpen är beställd och kommer att ha följande mått 114*45*45 tänkte köra med denna som returpump http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=777

någon som har erfarenheter av denna pumpen?

kommer även att bli att endast köra med t5 så jag tänkte följade setup:

2st 2x54w t5 och 1st 6x80w t5

har nog tänkt om gällande zeovit också och att inte köra med det..

återkommer med mera info efter flytten av karet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...