Gå till innehåll

Någon som testat GHL´s fristående doserpump?


Datate

Rekommenderade inlägg

Har lite smått kollat efter någon form av pump för balling mm.

Grotech´s NG-pump är ju alltid på tapeten när det handlar om balling, men hur är det md GHL´s motsvarighet.

Den skall ju ha inbyggd dator precis som NG´n, men har 4 pumpar i orginalutförande (okej, den finns ju 1, 2 och 3 oxå).

4 kanaler ger ju dessutom möjligheten att köra zeostart2 eller vodka utöver ballingen!

Någon som testat denna och kan ge ett omdömme. Är den likvärdig Grotech´s eller bättre eller sämre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle min gå sönder å var tvungen att köpa en ny skulle jag utan tvekan köpa en GHL doserenhet istället.

Grotechs 3 modul funkar kanon som jag har idag men för så lite pengar till en GHL 4 modul så är det inge att tveka

GHL enheten kan man även kalibrera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Ja, det skiljer ju inte mycket imellan. Visserligen kostar GHL´en närmare 5k i sverige...men beställer man från lite sydligare bräddgrader så får man en 4a med inbyggd kontrollenhet för under 4k + frakt. Då är det nästan identiska priser.

Sen kan man ju diskutera om det vore smartare att köpa en GHL-dator och en doserpump utan inbyggd styrning. Dock hamnar det ju genast på betydligt mer pengar än de 4500-5000kr som jag borde få för mitt reaktorpaket...å det finns i dagsläget inga pengar att lägga imellan...om man nu lyckas kränga iväg den under hösten dvs...

Lutar väl åt att göra sig av med ca-reaktorn som jag aldrig orkat få koll på, och investera i en ordentlig doseringsstation istället.

Kör ju ändå med TM-balling just nu, så det skulle vara skönt att slippa dosera med ett litermått samt kunna dosera zeostart2 delat på 2 tillfällen/dygn.

Då blir ju plötsligt akvarier mer eller mindre självstyrande förutom lite droppar då å då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har GHL:s fristående doserpump med 4 kanaler och är helt nöjd. Den stora fördelen gentemot Grotech är att varje pump går att kalibrera separat. En nackdel, om man har det behovet, är att Grotechen kan styra upp till 11 pumpar, medan GHL:en bara kan byggas ut till 8 totalt. Vill du vara testpilot kan ju detta kanske vara något: http://www.reefbuilders.com/2009/09/10/bmto1-dosing-pump-bubble-magnus/. Har ingen koll på vad priset för denna är, men jag antar att den kommer vara billigare än de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...