Gå till innehåll

Dosera calcium, magnecium m.m. manuellt


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag körde manuellt/lowtech, och använde Tropic Marine(magnesium och kalcium). Fungerade kanon och när jag började få ordning på mängden att dosera fungerade det kanon.

Tropic Marine(magnesium och kalcium) finns i rätt rejäla burkar och är enligt mig drygt och pålitligt. Har testat lite annat men bara blivit irriterad och känt mig blåst på pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde först med TM Bio-Calcium, Bio-Magnesium och Tripple buffer. Fungerade rätt bra, men samtidigt var det lite pillrigt och om lite pulver landade direkt på kalkalger eller en del koraller kunde dom få "brännskador" repade sig snabbt dock. Har jag bytt till manuell balling, dvs 5L dunkar med blandningarna och en 60ml spruta som jag suger lika mkt av alla vätskorna och sprutar i karet, fungerar utmärkt och när man väl hittat förbrukningen så är det väldigt smidigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

det verkar som att det står mellan Tropic Marins preparat eller att manuellt dosera balling...

Finns det någon fler som kan säga fördelar och nackdelar mellan dessa metoder? på vilket sätt skulle t.ex. balling vara bättre än tropic marins preparat o.sv.

Kostnad och enkelhet är ju två stora faktorer t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde först med TM Bio-Calcium, Bio-Magnesium och Tripple buffer. Fungerade rätt bra, men samtidigt var det lite pillrigt och om lite pulver landade direkt på kalkalger eller en del koraller kunde dom få "brännskador" repade sig snabbt dock. Har jag bytt till manuell balling, dvs 5L dunkar med blandningarna och en 60ml spruta som jag suger lika mkt av alla vätskorna och sprutar i karet, fungerar utmärkt och när man väl hittat förbrukningen så är det väldigt smidigt..

Jani, vart hittar man den sprutan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostnaden skiljer sig rätt markant, och jag har inte varit helt nöjd med bio-calsium.

Problemen jag hade var att pulvret var hopplöst att lösa upp samt att den påverkar flera värden och då går det inte att reglera om något blivit fel.

Enligt TM så skall man inte använd Bio-calsium till annat än att bibehålla värden.

Jag vill även minnas att det nämts att den innehåller borater som kan störa tester men hur de hela hänger ihop är jag osäker på.

Det är lättare enligt mig att bibehålla och ställa in värdena med balling, med hjälp av uträkningsprogram så är det nästan skrämmande exakt.

Kort o gott jag föredrar Balling.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tripple-buffer som innehåller Borater, det Boraterna gör är att dom buffrar pH och visar sig på kH-testerna utan att vara till någon nytta för kalcifierande djur som koraller på det sättet som karbonaterna är.

Men håller med dig att balling är bättre än de Calcium/Magnesium/Tripple buffer pulvren som finns..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack =)

Balling ska ju doseras varje dag som jag förstått.. men kan man göra det istället ett par gånger per vecka och istället dosera mer mängder.. eller skulle det på nått sätt avara förödande?

Jobbar från morgon till sena kväll vissa dagar då jag har två jobb.. så tänkte isf kanske man kunde köra låt oss säga 3-4 gånger per vecka istället så slipper jag stå 00 på natten och dosera i balling.. tills man köpt sig en doserpump..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid bättre med jämna värden på parametrarna, men på 2 dagar så blir det ändå ganska små variationer och har väldigt svårt att tänka mig att det gör nån skada... Jag missar mina doser med jämna mellanrum och doserar då bara dubbelt nästa dag, och har inte fått några problem med det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...