Gå till innehåll

Clownhotell 58l


Nybörjarclown

Rekommenderade inlägg

attachment.php?attachmentid=28312&d=1228917294

jag skulle behöva svar på ett par frågor. mitt ser precis ut som ritat här ovan. mitt problem är att det ser ut att stå stilla i facken bakom (i skummaren bubblar det på) . det står säkert inte helt stilla i och med att vatten pumpas ut i utblåsröret men ytan är stilla i detta fack (sista facket) Det bildas hinna på ytan och det finns även sand på botten. kan detta tagits sig igenom alla filter? min nästa fundering är min ytavrinning funkar inte eller så är det jag som inte vet hur den skall fungera. ytan här är samma nivå som i karet... dvs så känns det som att det som sugs in i nätet som sitter här (första facket) lika gärna kan åka ut igen.

tacksam för alla svar och kommentarer! jag snappar upp allt ni säger =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena.

Jag hade ett clownhotell som jag moddade lite.

Det jag gjorde var att sätta för alla "galler" i facket med UV-c (fack 1) på din bild förutom det översta. Då kunde vattnet bara ta sig in till "sumpen" via ytvattnet (ytgallret).

Om du har 2 hål i sista facket som jag hade i mitt clownhotell så satte jag för det ena men inte helt. Jag lämnade kvar en liten liten glipa medans det ur det andra hålet stack ut en liten slangbit som var kopplad direkt till "ut-pumpen". Sen funkade min ytavrinning klockrent.

Dessutom bytte jag ut min original-skummare till en WG-310 tror jag den hette.

Hoppas det hjälper. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att det inte skall funka som det är :x

men om jag täpper till alla "galler" utom det översta där nätet är, klarar pumpen det? dvs det blir inte tomt där bakom och jättehög nivå i karet?

jag förstod nog inte riktigt vad du menade det sista du skrev. men jag hoppar nog det så länge.

att ytavrinningen inte funkar som den skall, är det en förklaring på att vi har väldigt mycket småpartiklar i karet. detta försvinner inte ens när vi gör vattenbyte... ?? man tycker att alla andra filter (filtret, nätpåsarna med kol och även biobollarna) skulle rena men ngt måste vara fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstruktionen i fack 3 är kanske inte den mest idealiska. Jag gjorde så att jag tog ett gammalt bottenfilter som jag klippte till och ställde vertikalt med fötterna mot väggen till fack 4. Utanför det satte jag en ca 2 cm tjock filtermadrass. Den stannade någon cm under absolut högsta nivå i facket. På så sätt blev det ett överrinningsskydd som gjorde att om filtermattan blev täppt så rann vattnet över och på baksidan av det moddade bottenfiltret och gick i springan till fack 4. Med hjälp av detta vertikala filter blev suget jämnt, även då ett ytsug. Du kan nog se det på min artikel om månadens kar i december 2008

En annan variant är att du borrar ett 5 mm hål precis (eller några - testa) i vattenlinjen i fack 3. Hålet (n) skall gå till fack 4. På så sätt får du en liten ytström som tar bort hinnan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...