Gå till innehåll

Motor från mikrovågsugn?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Jag har rivit motorn ur en gammal mikrovågsugn, nu skulle jag behöva lite hjälp med att kunna driva den säkert.

Modellen heter SSM-16HR, jag har googlat fram att den eventuellt skulle klara av 220v direkt men med höjt varvantal.

Det som står på motorn är som följer...

AC 21V

3.0W

50/60Hz

5/6 Rpm

Jag vill gärna behålla det låga varvtalet då jag tänkte ha en pump att röra sig som en oscillerande fläkt i fraggkaret.

Jag har dock redan spanat in en alternativ motor på ELFA om denhär skulle vara för krånglig;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en synkronmotor så dess varvtal bestäms av frekvensen på ingående spänning. Att en motor som är rate:ad till 21V skulle klara 230V direkt känns ju lite konstigt för mig men, det är är inte bara så att det är att det finns olika rating på spänningarna? och denna är på 21V... Men sen skulle jag känna mig tryggare med att ha en trafo (med galvaniskt skiljd primär och sekundär lindning) som drar ner spänningen till en mindre dödlig spänning än 230 i närheten av karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Jani. Ser ut som om tillverkaren tar fram samma motor med olika v-spec efter önskemål, så att säga. Men eftersom den här säger 21v, skulle jag tro att den hoppar igång från 15-18v, och tåll up mot 24-28v. Antar att du är ute efter att köra den i kontinuerlig drift? Högre spänning, mer styrka, och mer värme.

Kjell har en 18wattare som kunde fungera... Inbillar jag mig. Klipp inga kontakter innan du testat.

(18v, 1A = 18watt, yes? I så fall gott om power för ändamålet. Förbrukningen minskar normalt i samband med att man sänker spänningen.)

Och troligtvis har du 21v ut ur microns trafo på sekundären... (jaja, bland annat. Brukar vara flera tåtar i de där)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benighted:Ok att de handlar om olika modeller känns rimligt, jag tyckte själv att det lät lite väl "flexibelt". Jag är inte själv så värst förtjust i tanken av att ha 230v i hemmabyggeformat nära karet. Tanken är att den skall sitta en bit upp på en hylla ovanför karet väl förankrad.

Lasse:Jag har inte kvar mikron då det blev en lite snabboperation innan den åkte ut, det hade varit bra om jag haft tid att kolla hur allting var kopplat.

Jag har en till likadan på jobbet men den vågar jag inte riva i ifall att jag skulle lyckas skada den. Det som klassas som humor här skulle inte godkännas på Gitmo och då kan man bara begrunda vad som skulle hända om man sabbade lunchen.

-=Mr B=-: Kjells 18wattare skulle kunna vara perfekt då det även skulle sänka antalet Rpm.

Tanken är att köra den i kontinuerlig drift och gärna så svalt som möjligt.

Har ni förslag på en motsvarande Dc motor så får ni gärna skriva en rad eller lägga upp en länk. Jag har haft svårt att hitta motorer som är relativt billiga och kan köras på låga rpm(mindre än 5)

Tack för svaren det känns som om de hela kan bli något trots allt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har testat att bygga en peristaltisk pump (slangpump) av en 230v microvågsugnsmotor. Det gick bra men tyvärr upptäckte jag att den inte altid startar i samma riktning vilket gör den rätt oanvändbar. Kanske nån el-guru kan komma med förslag till en lösning på problemet. Jag läste nån stans att en kondensator i serie med spolen kan avhjälpa detta men jag har ingen aning om vilket värde den ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde väll annars gå att göra som man gör med enklare pumpar som måste rotationsbestämmas. Använd en klack som spärrar ena rotationsriktningen, lämpligtvis då med ett sågtandat ingrepppå plattan som håller rullarna... Det borde tvinga motorn att rotera i en riktning endast? (Frågan är om motorn gör som pumparna, byter riktning tack vare den växlande polariteten, eller om den stannar och försöker jobba sig igenom stoppet. Bara till att testa.)

Ett annat alternativ kan ju vara att använda sig av ett envägslager, och en sensor som känner om rullarna flyttas eller inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag har testat med nått sorts envägslager från en bläckstråleskrivare men jag lyckades inte få drevet att hålla emot (det gled) eftersom vridmomentet på motorn är ganska stort. Jag funderar istället på att kör med en dc-motor och styrning med pulsbreddsmodulation. Det finns ju färdiga styrkort på kjell.com ex. Ett annat alterniv är ju att använda en stegmotor (ex. från en skrivare) men då måste jag lära mig lite programmering först. ;)

Till yttermera visso kan jag tillägga att pumpen är tänkt att användas för dosering av 3-part växtnäring (pmdd). Jag har alltså satt tre tunna (4mm) xantopreneslangar runt samma rotor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ett kraftigare envägslager. Dragstarter på RC motorer tål en hel del, och har en 6kant som utsida. Ett tandhjul blir tidskrävande att göra om man inte har rätt verktyg, men sen håller det garanterat, om man inte gör det hela av alu folie.

Och fungerar inte det får du dreva via 2 envägslager så att motorn kan rotera åt vilket håll som helst, men utgående axel alltid roterar i samma riktning. (Jag tror 2 envägslager räcker)

Att kura stegmotorer är ju fusk... Så gör de ju på riktigt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...