Gå till innehåll

Hjälp att dimensionera akvarieställning.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Tänkte be om hjälp med en fråga om akvarieställning i aluminiumprofiler.

Min tanke är att ha en bänk som är 80x80x70cm byggd antingen av 40x20mm stålprofil som jag svetsar och lackerar på mitt jobb, eller att ta och bygga den i aluminiumprofil och knutar typ vanlig akvarieställning.

Frågan är om en ställning i aluminium skulle palla med detta mått utan att behöva tvärstag eller extra mittstag?

Karet som ska på är tänkt att vara 80x80x65cm, med en sarg av ek ovanpå.

Tack så länge.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

på mitt 125x80 akvarium har jag 30mm x 1,5mm tjockt aluprofil med 6 ben 75 högt utan ställskruvarna.

tyckte det var lite svajigt så jag monterade en mitt balk 2st120x45 från väggen och ut som stöd "längsgående" sedan drog jag rostfria wirar som drar framkanten bakåt mot väggen. använde mig av swedimports knutar och ställskruvar var bra kvalitet på dom men svajjigt vart det iaf.

jag skulle svetsa om jag var dig.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det räcker eller om man ska ta 30mm när man ändå är igång och köper nytt.

Vill helst inte ha allt för många stag och delningar, tror det sänker hållfastheten på just mitt upplägg iaf.

En svetsad ställning vet jag hade hållt, men en aluställning hade varit lättare att få på plats, bära dit allt i delar och sedan monterat den där karet ska stå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tänkte i samma banor enkelt och relativt billigt med, men för mig så tror jag höjden på ställningen avgjorde problemet ett standard 720 alu ställning är ju inte mer än 20 eller 25 mm och det funkar ju på dom men där är i regel inte höjden så hög.

Mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla upp priset på stålet som jag behöver och om jag kan fixa det genom jobbet, då lär det bli billigast. Sen svetsar jag och får det målat gratis, så valet blir nog en ställning i stål. Inga extra tvärstag eller så, bara raka bitar från hörn till hörn. Det funkade med 20mm fyrkantsstål till min förra kub, så det lär funka till denna med 40x20mm, om och när det nu blir av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...