Datate Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Mätte just lite olika vattenvärden. Vad jag blev förvånad över var min salthalt. Den har stigit till 1.029!!!Vet inte vad detta beror på, men bör nog ta ner den till 1.025 som är mitt mål.Mäter med refraktometer.Enligt AquaCalculator skall jag för att nå 1.025 byta 110L akvarievatten mot 10L sötvatten(osmosvatten).Låter inte det väldigt mycket?Hur som helst så har jag nu bytt 10L vatten mot osmos (tog ut 10L och lät påfyllaren pumpa i sötvattnet så det blandas ordentligt).Gissar att man bör späda karet långsamt, därav mitt väldigt lilla byte.Vad kan hända med en sådan hög salthalt? Är det något som kan vara sadligt för fisk och koraller, eller är det bara att köra på som vanligt förutom att man späder det lite med osmosvatten då och då? Citera
Laggeman Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Fisk har svårare att andas i vatten med hög salthalt, däremot trivs iaf stenkoraller i högre salthalt. Men hur hög "hög eller låg salthalt" är kan jag inte svara på.Bytt 10 liter till imorgon och mät igen. Ta 10 liter om dagen, känns som en vettig siffra.Kör du med balling så fyller du på med salt hela tiden, och man bör kompensera det med jämna mellanrum. Citera
Ocikatten Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Jag hade först och främst kollat refraktometern så att den är kalibrerad.110 liter på 828 liter kan nog stämma. Att ändra salthalten med max 0.001 per dag är väl det som är generellt rekommenderat. Citera
HyperBamse Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Enligt Saltvattenskemi för nybörjare, av Henrik Karlsson 2006Vid för hög salthalt, kan fiskar bli stressade då de inre organen för högre koncentration av salt efter de tagit upp saltet genom gälar och hud. I värsta fall kan det leda tillar fiskarnas njurar får jobba mycket vilket kan leda till att de dör.Högre salthalt kan ge klarare färger och bättre tillväst på koraller.Högre halt av andra spårämnen om den ökad salt koncentrationen tillförs via vattenbyten.minimum 1,021¨Maximum 1,028Rekommenderat 1,023 - 1,026 Citera
Datate Postat 17 september 2009 Författare Postat 17 september 2009 Tack för alla svar!Laggeman...tror du är inne på något. Sen jag mätte sist (säkert 3-4månader sedan), så har vi börjat med "fejkballing" alá TropicMarin BioCalcium liquid.Vattenbyten har inte existerat senaste året, så det är nog ballingen som spökar.Då kör jag på mina 10L om dagen och mäter så får vi se hur länge jag får hålla på innan vi är nere på mina tilltänkta 1.025. Citera
loyden Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Du har nog svaret på varför korallerna vitnar nerifrån Citera
Datate Postat 17 september 2009 Författare Postat 17 september 2009 loyden: Salthalten alltså? Så den kan göra såna otyg med menar du!?Stämmer det så knyts ju nätet samman allt mer...då fattas bara att komma igång med vattenbyten oxå...när det nu skall bli...suck... Citera
loyden Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 ja 0,029 är ju högt jag ligger mellan 0,023-0,025 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.