Gå till innehåll

Starta upp eller ej?


ghiller

Rekommenderade inlägg

Hej,

Detta är min första post här på forumet. Jag har läst och pluggat så mycket jag kan om saltvattensakvarium de senaste 6 månaderna och har äntligen fått tummarna ur att köpa ett 240liters. Jag tänkte lägga upp lite bilder sen, på teknik och skåp. Jag har dock en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.

Pga ett större byggprojekt hemma så kommer jag inte kunna sätta akvariet på plats i vardagsrummet förrens kanske i mitten på november. Därför är det temporärt placerat i ett extrarum. Eftersom jag är så ivrig att starta så undrar jag ifall det är en bra ide att starta upp akvariet där det står nu, med bara salt och levande sten, och att det kan stå och gå tills jag kan flytta in det? Då borde det ha cyklat, och jag kan bara tömma, flytta in det och börja befolka det direkt när det är klart i huset. Eller tror ni att jag kan starta upp det och befolka det på dess temporära plats och sedan flytta in det?

Hur hade ni gjort? Det kanske är dumt att fylla det med sand och dyl när man måste flytta det sen? Det är alltså ingen lång flytt, utan från ett rum till ett annat.

//Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG :)

Svår fråga egentligen, men om jag hade haft klådan så hade jag startat upp i.a.f. :) Det är ju bra som du säger att det är cyklat och kart när man flyttar det. Men kör utan sand, för den första tiden när LS:en kureras så blir det stora mängder smuts som lossnar ifrån dem, så när du flyttar dem så sköljer du dem i det gamla vattnet och slänger vattnet, så slipper du få med en del näringsämnen som du hade fått med annars.

När vårat större kar ska startas upp så kommer jag köra LS:only i 1-2 månader utan ljus, eller med väldigt lite ljus. Lite som en karantän av LS:en så att man inte får med några jobbiga djur eller alger som inte är välkomna :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för det snabba svaret.

Men när jag flyttar det, ska jag verkligen kasta allt vatten? Kommer det inte att cykla igen då?

En annan fråga, kan jag köpa salt och sten samma dag? Klarar sig stenen i sin transportförpackning tills saltet blandat sig?

//Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns väl en liten risk att det blir en minicykling igen, men i princip alla bakterierna finns i eller på LS:en så bakteriefloran finns ju redan.

Att stenen cyklar kraftigt när den är helt färsk beror på att den skördats och legat utan vatten i några dagar och det leder till att stora mängder djur som finns i/på dem dör, och friger näringsämnen. Samtidigt som bakterierna som ska ta hand om det också dör och därför har stenen en lägre förmåga att ta hand om ämnena samtidigt som det blir en stor mängd av dem.

Vill man så kan man ta 1/3-1/2 av vattnet innan man sköljer stenen och lägga åt sidan för att sen ta i det tillsammans med färskblandat vatten. Detta är nåt andra har mer kunskap om men som jag skulle gjort det hade det varit med 100% nytt vatten (kanske en liten skvätt gammalt, men inte mer än 10% i.a.f), men några erfarna får gärna skrika stopp om de tycker det är helt galet.

Ingen fara att låta stenen ligga några timmar i transportlådorna, Som sagt när de fraktas så ligger de utan vatten i nån dag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har kommit fuktigt packad från andra sidan jorden så nog blir de lite skit som behöver åtgärdas.

Man brukar få stenen packad i en påse utan vatten men så att den håller sig fuktig, vissa butiker får man den i en frigolitlåda så man slipper problem med kyla/värme.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...