Gå till innehåll

Ljussättning ?


the rookie

Rekommenderade inlägg

Tjena allihopa !

Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar.

En sak jag undrar över är ljuset i karet.

Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv.

Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" smiley2.gif.

har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehandlare och betala maxade priser, när man istället kanspendera dessa på LS, koraller och dylikt så at fiskarna mår ännu bättre och jag kan titta på ännu mer i mitt kommande kar...smiley1.gif

Hoppas att jag inte är för disorienterad och att det finns någon som orkar ta sig tiden att svara på, kanske en av mina frågor.

Tack på förhand.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket ljus du har till fiskarna spelar ingen roll utan det är korallerna som kräver olika former av ljus.

Affärer som säljer bra och billiga saker finns det också och jag vet vilka jag skulle rekommendera men det är troligen ingen mening att skriva det här för inlägget kommer säkert att bli censurerat då reklam är *ajabajja*

Istället kan jag råda dig att kolla på länkarna som finns samt att du kanske någon gång följer en av sponsorernas länkar de har ju affärer i anknytning till sig smiley2.gif.

Angående pengafrågan så finns mycket att köpa begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om ditt bibliotek har böckerna Korallrevsakvariet vol 1-4. De börjar få några år på nacken men det finns massor matnyttigt i dem. Koncentrera dig på vol 1 & 2.

Kolla efter metalhalogenbelysning här inne på säljes. Inte helt ovanligt att man kan få tag i det till hyfsade priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...