Gå till innehåll

Behöver jag kylare?


Crissan

Rekommenderade inlägg

Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag smiley1.gif

Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tacksam för all hjälpsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christoffer

Jag har 24 grader innan ljuset går på.

Just nu 4h sen belysningen tändes (800W MH och 160W T5) har jag ~26grader (har 32grader i luften vid vattenytan)

Pumparna jag har är på ~200W vilket då håller tempen uppe på 24 grader.

Manne har en poäng med att ta bort doppvärmaren. Med full belysning som värmer

upp akvariet (Senar i ditt fall) så har ju vattnet en "hög" temp som under natten

minskar och värms upp igen när belysningen tänds.

Men visst skall du hålla koll på tempen både hög och låg.

Tror osså doppvärmaren är spöket i dramat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyset gör så mycket sär du, då blir det ju verkligen kris när rampen kommer igång.

Kände på pumparna och bägge är bara lite fesljummna så det verkar vara lungt. Jag testar och tar bort doppvärmaren över natten så får vi se hur vi ligger t imon när ja skriver igen. Tack så mycket alla så länge :) mvh Christoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni hade rätt :smiley20:. Tog ur doppvärmaren över natten och karet höll en fina 24 grader runt middag. Har haft lysrampenrampen på under eftermiddagen/kvällen och det har stigit till 26 grader. Tack för hjälpen alla. Verkligen toppen att kunna slänga in frågor såhär och kommer göra det igen så fort det dyker upp nya probs ;) mvh crissan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...