crille Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 http://elegancereef.com/forum/viewtopic.php?t=106intressant ochläsvärt Citera
zippo Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 jisses såg du burken längre ner med 2x 1000W Citera
crille Postat 10 november 2004 Författare Postat 10 november 2004 jisses såg du burken längre ner med 2x 1000W snacka om o elda på...........snygga bilder,nästan onaturligt(i alla fall i jämförelsemed mitt kar) Citera
Niclas Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Grymt snyggt!! fina färger, men jag undrar om det endast är Zeolitens förtjänst? Eller om det är så att dom krämar på med HQI så det dundrar? En burk hade visst 2x1000W HQI o det lär ju locka fram färgerna en hel del... Citera
Niclas Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Ojdå... mitt inlägg känns lite som eko-nyheterna... Hade glömt att uppdatera sidan Citera
Guest oceaN Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Vad gör "Zeovit-filtert"? Vad fyller man på i det och vart kan man ev. köpa ett sådant? Citera
jimmy Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 söäk på detta forum så finns det några trådar Citera
zippo Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Vad gör "Zeovit-filtert"? Vad fyller man på i det och vart kan man ev. köpa ett sådant? här finns det mesta om zeolit https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 3000&KW=zeolit Citera
crille Postat 11 november 2004 Författare Postat 11 november 2004 Vad gör "Zeovit-filtert"? Vad fyller man på i det och vart kan man ev. köpa ett sådant? en länk till,zeovit-metoden är inte bara ett filter,det är en del andra prylar med!tysk länk:http://www.korallen-zucht.de/index.php?id=21läs även vad <A name=1301></A>serrasalmus skriver i forumet på första länken Citera
Magnus Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Samma firma/kille (Thomas Pohl) som vi beställer de färgade stenkorallerna i från! Att få fram de här färgerna är mer pyssel än bara zeolithanvändningen! Men det är väldigt intressant. Funderar själv på att pröva hela kittet! Med andra ord beställa hem rubbet i från Korallenzeucht! Citera
crille Postat 11 november 2004 Författare Postat 11 november 2004 Samma firma/kille (Thomas Pohl) som vi beställer de färgade stenkorallerna i från! Att få fram de här färgerna är mer pyssel än bara zeolithanvändningen! Men det är väldigt intressant. Funderar själv på att pröva hela kittet! Med andra ord beställa hem rubbet i från Korallenzeucht! ja det verkar ju funka helt klart Citera
jower Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 En annan zeovit länkhttp://www.captiveoceans.com/ZEOvit%20Guide1.pdf Citera
crille Postat 11 november 2004 Författare Postat 11 november 2004 Samma firma/kille (Thomas Pohl) som vi beställer de färgade stenkorallerna i från! Att få fram de här färgerna är mer pyssel än bara zeolithanvändningen! Men det är väldigt intressant. Funderar själv på att pröva hela kittet! Med andra ord beställa hem rubbet i från Korallenzeucht! tror du att färgerna kommer att blekna,om man kör dessa korallerna i "vanliga" burkar?eller du ska försöka dig på zeovit-metoden?verkar juvara kanon!skulle kanske ta hem lite grejor,nästa gång du beställerkoraller,jag är med Citera
Magnus Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Crille - kan du skriva en rad på tråden "Stenkoraller från Tyskland" så har jag mer grepp om alla intresserade! När det blir ett gäng 5-6 st så beställer vi!Ja, i min burk kommer förmodligen inte färgerna bli så starka på sikt! Citera
addo Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 finns ett helt forum om seovit på RC, med beskrivningar och tipps mm, ta det som skrivs med en liten nypa salt bara efersom de flesta som skriver där är part i målet.orkar inte länka är för trött. Citera
thore kjellberg Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Det som gör korallerna extra fina i fägerna, är att hålla nitrat och fosfat extremt låga värden.Gärna noll i båda fallen. En kille som verkligen har aktuella erfarenheter av zeovit, negativa och positiva (har varit hos Thomas Pohl) heter Tomas Ländström och bor i Uddevalla. Hans e-mail finns på besökarnas akvarium. Ett besök hos honom är inte bortkastat besök....... Citera
Janne Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Jag är helt övertygad om att Zeolit/Zeovit fungerar med enbart fiskar eller enbart koraller, är inte lika övertygad om man blandar dem och har känsliga fiskar. Problemet uppstår när man tar ner nitarten till noll,för dåmåste manbörja mata korallerna med microorganismer och bakterier. Har man då fiskar som kräver UV så tar man död på microorganismerna och bakterierna i akvariet så korallerna inte får mat och svälter. Finns det något annat sätt att mata korallerna på?/Janne Citera
Magnus Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Tja, jag vet att Thomas Pohl i alla fall tidigare hävdade att fiskarna i ett zeovith system blev friskare och därmed inte behövde Uv-filter! Citera
crille Postat 13 november 2004 Författare Postat 13 november 2004 kollar man länken i början av tråden så ser ju fiskarna ok ut,men jag tror att dom matar korallerna,det är ju inte bara sjäva filermaterialet det handlar om med zeovit-metoden,det är ju en hel del sidan om,men det verkar intressant,men..... tror inte det finns någon mirakel-metod,alla har ju för och nackdelar,någon som kommer ihåg omvänt botten-filter............... Citera
addo Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 som jag har förstått det så matar de inte sina sps, utan förlitar sig på att corallerna äterbakterie "detriuset" som virvlar ut i akvariet när dom rensar seoliten varle dag. Citera
crille Postat 13 november 2004 Författare Postat 13 november 2004 ja det kan ju vara en möjlighet,lite sugen att ta hem hela kitet o testa,men man vill ju så mycket. Citera
thore kjellberg Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 Försök och skriv till Tomas så får ni svar...tlel@spray.se Citera
crille Postat 14 november 2004 Författare Postat 14 november 2004 Försök och skriv till Tomas så får ni svar...tlel@spray.se ska jag göra,kör han med detta nu?tack förresten Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.