Gå till innehåll

UVC på hela tiden?


milk

Rekommenderade inlägg

Har ett uvc på 10w till mitt 270liters akvarium, vatten volymen är väl totalt 320liter i vatten volym, ska jag ha uvc:t på hela tiden är då min fråga? har haft lite ångest tankar att 10w äe för lite men det står att det rekomenderar det till akvarier upp till 500liter. då 20w endast kostade 300;- mer :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med mitt uvc på hela tiden. Provade att slå av mitt dagen och körde det på natten men min japonicus, som är känslig började då att få vitaprick så jag körde igång det på heltid igen och alla försvann....

Du kan ju göra som jag att du kör det hela tiden och provar efter ett tag att bara köra halvatiden och se om du märker någon skillnad. Det du ska hålla utkik efter är väl främst alg ökning och vita prick. Det är dom vanligaste

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är ju främst för vitprick jag skaffat det iom att jag har en igelkott och vitbröstad kirurg där i som båda är känsliga. min igelkott har dock haft det väldigt bra innan jag skaffade uvc då jag gjort det nyligen. men tycker fortfarande att jag kan se någon vitprick på kirurgen, har haft igång det i en vecka nu ungefär. är det något som försvinner under en längre tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillar mig att jag ser skillnad i rengöringsbehovet för kvartsröret om UV-C't är tänt kontinuerligt, eller om man kör det on / off i intervall. Samtidigt håller ljuskällan längre om den bara lyser 8'a timmar om dygnet... Ska det vara helt rätt borde man kanske rent av stänga av flödet genom UV-C't när ljuskällan är släkt, men då riskerar man klart att det vattnet som finns i UV-C't blir mindre trevligt till uppstarten 16h senare, eller så... Jag skulle äve tro att man kommer undan med ett billigare UV-C om man har det tänt kontinuerligt, för att uppnå samma effekt.

Spekulativt dock. Jag kör för närvarande på ett sidostick från returen, så mitt UV-C får kontinuerligt flöde, och ljuskällan går på timer.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...