Gå till innehåll

Vita prick


Rekommenderade inlägg

Vad utlöser vita prick och varför är vissa fiskar mer mottagliga än andra?

Finns denna parasit i alla akvarium? Jag kör utan uv-c och har/haft fiskar som ska vara känsliga mot vita prick men aldrig fått det vilket jag är väldigt glad för.

Men som sagt varför får vissa problem med vita prick och andra inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stress måste vara en faktor.. varje gång jag meckar i karet lite längre tid , limmar kankse 4-5 koraller eller flyttar runt något så får mina två dorisar prick, har ett 20w deltec uvc som går nattetid.. i mitt fall brukar pricken försvinna efter 3-4 dagar..

mitt kar är på 600l

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite svar så stress och vattenparametrar kan vara en orsak alltså. Men då undrar jag var dom "vita prickarna" är när dom inte sitter på fisken?

Alltså vita prick är väl en parasit om jag inte lärt mig fel, skulle man inte då kunna utrota dom helt i ett akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiten lär ha tre stadier.

När vi ser den på fisken som vita prickar är den fullt utvecklad och kommer att släppa från fisken efter att ha mångdubblat sin storlek där den tar näringen från fisken. I nästa stadie släpper den och kan "simma" under en tid innan den sätter sig på något substrat där den efter en tid släpper ut tusentals nya pararasitcystor till det tredje stadiet där de nya cystorna söker nya värddjur. Det är under fas 2 innan den sätter sig på substratet och under fas 3 innan den hittat ett nytt värddjur som t.ex. UV gör nytta genom att parasiten dör när den belyses av UV. Cryptocarion till skillnad från vita prick i sötvatten (som jag inte vet vad den heter) kan ha en ganska lång men inte evig fas 2.

Försvagad fisk eller fiskhud som är påverkad av t.ex. hårt vatten gör det enklare för parasiten att fästa. Är det varmt i akvariet ökar farten på processen.

Teorin ovan talar emot att det finns cryptocarion länge latent i någon sorts viloläge på substrat, snarare att det finns en mindre mängd cryptocarion i gälar och mun etc. som vi inte ser och det blir inga större utbrott om man inte stör med ny fisk, stress eller dåliga vattenvärden. Men vad jag förstår vet man inte riktigt säkert hur det ligger till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiten lär ha tre stadier.

När vi ser den på fisken som vita prickar är den fullt utvecklad och kommer att släppa från fisken efter att ha mångdubblat sin storlek där den tar näringen från fisken. I nästa stadie släpper den och kan "simma" under en tid innan den sätter sig på något substrat där den efter en tid släpper ut tusentals nya pararasitcystor till det tredje stadiet där de nya cystorna söker nya värddjur. Det är under fas 2 innan den sätter sig på substratet och under fas 3 innan den hittat ett nytt värddjur som t.ex. UV gör nytta genom att parasiten dör när den belyses av UV. Cryptocarion till skillnad från vita prick i sötvatten (som jag inte vet vad den heter) kan ha en ganska lång men inte evig fas 2.

Försvagad fisk eller fiskhud som är påverkad av t.ex. hårt vatten gör det enklare för parasiten att fästa. Är det varmt i akvariet ökar farten på processen.

Teorin ovan talar emot att det finns cryptocarion länge latent i någon sorts viloläge på substrat, snarare att det finns en mindre mängd cryptocarion i gälar och mun etc. som vi inte ser och det blir inga större utbrott om man inte stör med ny fisk, stress eller dåliga vattenvärden. Men vad jag förstår vet man inte riktigt säkert hur det ligger till.

Tack för ett bra svar. Så om man håller bra värden och inte stressar fisken så tycker jag att de verkar onödigt att köra uvc iaf i mitt akvarium eller tycker ni att jag ska använda ett.

Köpte en hepatus för 3 månader och den har inte haft en enda prick hitills. Så de är därför jag har dessa frågor om vita prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter otroligt att din hepatus inte haft nån prick alls ;)

Hade en vitbröstad kirurg innan och den hade prick nån gång som gick över på en dag. De är därför jag undar hur jag kan klara mig utan uvc trots att jag har/haft fiskar som ska i princip vara omöjliga utan uvc.

Har jag bara haft tur eller har jag helt enkelt denna parasit i min burk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade väl fått till det på ett sånt sätt i karet så fisken kände sig bekväm och fick bara prick om du var i o rotade i karet.( en tanke och gissning)

Men å andra sidan kan det bara vara fisken oxå....hade två palettkirurger i karet och den ena fick alltid och den andra nästan aldrig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...