Gå till innehåll

pH-styrning!?


Datate

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Jag skulle vilja skaffa någon form av pH-styrning till min Deltec Ca-reaktor för att slippa att manuellt justera pH´t i reaktorn.

Har kollat lite på denna:

http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=phregler-mit-zubehoer-p-111&cName=mess-und-regeltechnik-c-25

Verkar vettig, men problemet är att det i mina ögon ser ut som om proben inte får plats i reaktorn. Hålet för proben är inte särskillt stort.

Hade jag haft pengarna hade jag givetvis köpt en GHL med alla prylar till. Går att köpa komplett paket för Ca-reaktorstyrning för runt 4500kr...

http://www.aquapro2000.de/MeasuringRegulating/Aquarium-computer/GHL/Computer/GHL-ProfiLux-Plus-II-Profiset::5129.html

Hade ju givetvis varit det bästa då man senare kunnat komplettera med en massa skojsiga pryttlar...

Problemet är att jag bara har ca 2000kr att leka med i nuläget...såvida man inte väntar å sparar en tid...

Någon som har någon annan vettig lösning till vettiga pengar för att styra pH´t i reaktorn. Hade varit skönt om man enbart behövde bry sig om flödet genom reaktorn och kH´t i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade oxå denna som jag kollat en del på i zajacs-papperskatalog.

http://www.zajac.de/websale7/Zac:-pH-Regler-mit-pH-Elektrode.htm?shopid=zoo-zajac&act=product&prod_index=ZZ014241&cat_index=001170&ref=WSTopRank

Helt klart verkar proben mer anpassad för Ca-reaktorer (storleksmässigt). Vad jag dock inte kommit fram till är om det är en pH-mätare eller en pH-styrning med "uttag" för att koppla in magnetventilen i. Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inte tyska men det vekar stå att den kan reglera. Normalt så sitter då ett extra uttag på den stickpropp man stoppar in i väggen. Detta extra uttag blir strömförande när reglering skall ske och tanken är då att man skall koppla in en magnetventil eller något annat där. Jag har själv en aqua medic ph computer som jag har ställt in att denna kontakt skall ge ström upp till ett pH på 8,32 och bryta därefeter. Kontakten styr en doseringspump för kalkvatten och jag vill inte dosera in det när pH är för högt. Jag tycker också att jag kan läsa ut av den tyska texten just att du kan ställa denna apparat för hög reglering eller låg, dvs i ditt fall vill du att den skall vara strömförande när pH går över ett visst värde.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjabba

Jag kör också med Aqua Medics PH controller

http://www.aquapro2000.de/MeasuringRegulating/Aqua-Medic-electronics/Aqua-Medic-electronic/Aqua-Medic-pH-Controller::1808.html

Det fungerar super kolla om det finns några begagnade på ebay.de

jag kalibrerade min controller i igår för första gången på ett år den slog på 0.02 i ph klar ok :)

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Nu är det så att jag blev kontaktad av en person som har en JBL pH-styrning liggandes.

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/a59cb800a2e35fdeb2408d9b9b9250e5/cl/details/cnid/15243fb6f9b247974.29019479/anid/27744fabf988af304.85341296/JBL%20Proflora%20pH%20Control//vid/JBL

Probens bästföre-datum har dock gått över tiden för länge sen, så det är nog dax för ett byte. Det är vanlig BNC-kontakt på denna enhet, så jag undrar om det går att koppla in vilken prob som helst med BNC, eller om man måste köpa en JBL?

En sak till...vad händer om en prob är för gammal? Tappar den kalibreringen fortare, eller funkar den helt enkelt inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan använda andra elektroder till denna.

Om du har en gammal elektrod som inte är använd på ett tag så kan du först låta den stå i en pH 7 lösning en vecka ungefär. Sen kopplar du in den och kallibrerar den först på pH 7 (0-ställning av elektroden) och sen på pH 4 eller 10 beroende på vad du skall mäta (har den automatisk kallibrering följer du instruktionen) (med denna punkt så bestämmer du kurvans lutning eller slope på engelska). På de flesta hobbymätare kan du inte gå in och kolla offset point eller vilken lutning du har (hur många mV det går på en pH enhet) utan du får avgöra om elektroden fungera genom att se om kallibreringen går lätt att göra och om mätaren visar ett stadigt värde. Om du kallibrerar om efter några dagar skall det fortfarande vara lätt att kallibrera och stadig läsning. det är mycket möjligt att du kan sparka igång den gamla elektroden.

Kan du läsa offset point så skall den inte vara större än 25 mV (ideal 0 mV) och slopen skall röra sig om mellan -53 till -60 mV ungefär (de flesta elktroder har en differens på ca 56 mV per pH enhet)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...