Gå till innehåll

Hur installera skummare..?


Andy

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt ett begagnat MP kar på 300liter som jag tänkt köra som saltvatten. Har förstått att det är nödvändigt med en skummare, men hur i all världen fäster man den smidigast på akvariet? Ljusrampen är ju inbyggd ien lådapå akvariet, så att hänga på kanten funkar ju inte. Butikspersonal har bett mig att såga av en bit av locket för att kunna hänga den på plats..., eller att ja, skita i det!

Då många akvarier idag säljs med inbyggda ljusramper måste det finna exempel på smidiga lösningar där man inte gör åverkan på rampen?

Vet att det finns olika typer av skummare, men de flesta verkar vara av den typen som man hänger på akvariekanten, eller sumpar. Finns det kanske någon passande modell som någon här vet om? Någon som kanske löst samma problem som jag har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köra sump fritt så är det nog enklast att såga ut en bit av rampen.Attskita i skummaren tycker jag inte du ska göra. Det är en ganska viktig del i ett väl fungerande saltvattensakvarium. Men du kan ju alltid borra karet och fixa en sump. Då kan du ju förvara skummaren där i.

Det finns även lite olika skummare som du kan ha i karet. Aqua Medic har vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog satsat på en Deltec MCE 600. Den är bättre till ett

akvarium på 300L. Hur du än vänder & vrider, så måste du såga upp

din ljusramp. MCE 600 hänger man på kanten av karet och då måste du

såga upp baksidan av ljusrampen. Det blir snyggast om du köper en

påhängnings skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

köper du en mc 500 gör du en hörna av två glasskivor som är en bit kortare än ytan skall bli sedan funkar det som ytavrinning och du sätter däri skummaren, sedan har du en pump som skickar tillbaka vattnet i huvudtanken...håller på med ett likadant projekt själv =)

forskar fortfarande ...fast det är principen...

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köper du en mc 500 gör du en hörna av två glasskivor som är en bit kortare än ytan skall bli sedan funkar det som ytavrinning och du sätter däri skummaren, sedan har du en pump som skickar tillbaka vattnet i huvudtanken...håller på med en likadent projekt själv =)

forskar fortfarande ...fast det är principen...

lycka till

En lösning med många fördelar gentemot att ha skummaren lös i karet. Och säker,då en klåpare inte limmar några delar som kan få hela karet att tömmas på golvetsmiley17.gifMen den kräver en del av utrymmet i karet! Lägg upp bilder sedan! smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv en mce600 till mitt 375liters.........lätt att installera men den är lite större än mc500 så det är bara att välja typ......

fungerar det bra att ha den på utsidan och det finns plats.....välj då en mce600............finns det inte så bra med plats välj då en mc500.....det är nog en liten fråga om vad man prioterar (hur det nu stavas)

mc500 förlora lite plats i karet och se den i bakgrunden eller....................en mce600 och ofra lite mer plats på utsidan och lite dyrare.......men spara på platsen i karet......

Själv valde jag mce600......den klarar enligt tillverkaren ett lågtbelastat 700liters eller ett 450 liters med högbelastnig............då kan jag om jag skulle vilja ha ett större när man flyttar ut använda den tills man har råd och kosta på sig en starkare......

hur mycket är skummaren värd för dig??????smiley2.gif.

smiley37.gifsmiley37.gifsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla förslag. Glömde att nämna att jag också har en bakgrund att ta hänsyn till i fråga om utrymme.

Gällande ytavrinningsbox är detta ju ett bra förslag men inget alternativ för mig då det tar för mycket plats. Vad som är viktigt med att ha en sådan är ju att alltid kompensera för avdunstningen genom att hålla konstant volym i akvariet. Annars rinner inget över i boxen och skummaren går torr..

Efter att ha fått lite tips från "gamla rävar" så tror jag mig funnit lösningen på problemet. Får se om det funkar barasmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

mc 500 klarar 300-700 liter den med ...lovar att jag skall slänga upp bilder när det är färdigt ...

har precis limmat boxen och kommer väl att börja bygga lite stativ till LS på måndag ...

får se ifall man e klåpare eller pionjär =)

Färdig ??? nyfiken , har själv en mc500

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, har väl löst problemet kan man väl säga.. Tänkte om lite och tog bort bakgrunden helt så det skulle bli mer plats i karet.

Skummaren då..? Ja den har jag inte fixat. Kört i två månader utan ett endaste problem. Fem fiskar sedan starten, inget dödsfall här inte.

Fast visst kan det bli klurigt den dagen man sätter i en korall... Under tiden funderar jag på en smidig lösning på skummaren tills den dagen då den behövs..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut. Hur har du gjort med locket på karet? Skall tydligen finnas fäste att limma på i akvariets insida också så man kan sänka skummaren lite. Förresten så finns det en skummare till JUWEL att sätta där ditt inbyggda filter finns idag.

Vad är det som syns på toppen av akvariet på de första bilderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall åxå börja med saltvatten efter att jag byggt klart badrummet där hemma,

Jag har ett aqualux hörnakvarie på 480 liter och blev rekomenderad att köpa mc500, så det blir att såga rampen.

jag vill inte ha en sump under akvariet pga. små barn.

så det blir att limma en glasskiva i bakkant med ytavrinning, om det behövs, det råder ju delade meningar där med.....

jag har en innerbakgrund så totala vattenvolymen blir nog 400-420 liter

sen är det ju en ramp på och i den sitter 2 lysrör som jag tänkte byta ut till aquastar, dom skulle funka till vissa koraller och anemoner.

kom gärna med tips

tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan

Jag har haft ett sådant kar som du och tyyckte det var ett fint kar.

Hadde en avrinning i bakkant i form utav en hög låda så 2st skivor längst bak. I denna hadde jag en pump som matade till sumpen. Sumpen stog brevid karet bakom och funkade kanon.

Vad är det för bakgrund du har?

TYcker att du kanske skall kolla på en MCE 600 som man hänger på karet och det sitter bara själva pumpen i karet som matar skummaren. Denna skulle man kunna ha i ytavrinningslådan...

När jag inredde det hela så hadde jag ca 90kg LS i och var uppstaplat längst bak och lite ut mot sidorna.

I början hadde jag mer LS som gick ut till framkant men tog bort lite då det var svårt att hålla rent framrutan då LS:en gick fram i sidorna mot framrutan.

Så mitt tipps mycket LS och bra med simmyta till fiskarna så blev det bra för alla.

Ljuset hadde jag 1st 250watts MH och kompletterat med 2st T5 54watt i framkant och 2st 24watt PL-lysrör Osram 67. (blått ljus)

2st lysör för ett kar som detta är för lite tycker jag!

Se om du kan få tag på en MetallHalogen armatur för att komplettera med dina lysrör.

Blir kanske svårt att få till det om det nu är orginalrampen du har, men med lite trixande så bör det att kunna få till. eller ja skippa den ramp du har idag och köp en kombinerad armatur 2xlysrör och 1xMH-lampa

tex en sådan här.

oceanlight2.jpg

Min ramp hadde jag byggt utav aluminium och stog på kanten så det blev en ramp som var 40cm hög och plats för MH och lysrör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns att jag såg en tråd med länk till tillverkaren av dom specialbygda skummarna till juwel, men nu när jag letar hittar jag den inte smiley7.gif

Nån som minns?

/Roger

Var det denna webbshop du tänkte på

http://www.aquaristikversand-bille.de/

Ligger under menyn

Technik><NOBR>AbschäumerProtein Skimmers >ATI Innenabschäumer für Juwelaquarien </NOBR>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mc500 sitter i vatten, medan mce600 sitter utanför ...har väl ett mått på ca 1cm djup eller nåt ....stick ner till din LFS och kolla ....pilla o dra i allt du ser ....lättare att se lösningar framför sig då man ser dess rätta storlek ...annars kan man ju alltid använda CAD för att göra ritningar ifall mane duktig på det .....tänk på vad du skall göra ...var vill jag ha mitt kar, sovrum, vardagsrum eller etc....vill jag at det skall vara knäpptyst eller kan jag leva med ett par svaga brummanden ....detta styr oxå lite vad du skall göra ....

Lycka till

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...