Gå till innehåll

Bubble Magus C-120 kalkreaktor


acuario

Rekommenderade inlägg

Men cirkulationen i det EXTRA röret med korallgrus har ingen cirkulation?? förutom det som bildas med 6mm slangen? Behållare 1 har ju en maxijet. Hur blir det då om du skulle koppla på ytterligare ett extrarör med media?

Riktigt snygg reaktor i vilket fall. Känst den lika gedigen som den ser ut o vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Rör 2 är väl tänkt för att lösa upp lite till samtidigt som den skall höjja ph.

//NiXoN

men höjer det verkligen ph't.. jag kan tänka mig att det blir en minimal upplösning av korallkrossen i rör två.. , men det är en intressant tanke ändå.. skulle vilja höra lite från ägaren själv o se vad han säger.!

hade varit kul om man kunde 'bygga ut' sin egen reaktor lite.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en bra artikel på Reefkeeping om kalkreaktorer, där får man en förklaring till extraröret.

För den bekväme så saxar jag ut de stycket ur artikeln, men det är absolut värt att läsa den i sin helhet.

Second Media Chamber:

This consists of a second cylinder that is filled also with calcium carbonate media. The effluent leaving the first chamber is passed through the second chamber (usually up-flow) before being returned to the aquarium. This will help improve the calcium and alkalinity saturation by helping to convert more carbonic acid into bicarbonate, and as a result, increasing the pH level in the water leaving the reactor. This helps to reduce the pH lowering effect created by the use of the reactor.

Jag förstår att du vill höra från någon som provat reaktorn, jag har själv tänkt skaffa en;)

Så kort sagt de vore kul med en uppdaterad recension om hur det fungerar nu efter att prylarna börjat bli mer inkörda.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en bra artikel på Reefkeeping om kalkreaktorer, där får man en förklaring till extraröret.

För den bekväme så saxar jag ut de stycket ur artikeln, men det är absolut värt att läsa den i sin helhet.

Second Media Chamber:

This consists of a second cylinder that is filled also with calcium carbonate media. The effluent leaving the first chamber is passed through the second chamber (usually up-flow) before being returned to the aquarium. This will help improve the calcium and alkalinity saturation by helping to convert more carbonic acid into bicarbonate, and as a result, increasing the pH level in the water leaving the reactor. This helps to reduce the pH lowering effect created by the use of the reactor.

Jag förstår att du vill höra från någon som provat reaktorn, jag har själv tänkt skaffa en;)

Så kort sagt de vore kul med en uppdaterad recension om hur det fungerar nu efter att prylarna börjat bli mer inkörda.

//NiXoN

som jag ser det så skulle man kunna ta vilken behållare som hälst köra ner droppslangen i botten från den befintliga kalkreaktorn, fylla upp behållaren med grov korallkross, och ha ett rör ut i toppen på behållaren i princip ner till sumpen, så får man mer 'kräm' helt enkelt ??

jag har ett fosfatfilter a FR509 som i praktiken skulle funka utmärkt då kan jag tycka som ett exempel på andra behålaren.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar inte vara krångligare än så.

Funderade på om det inte fanns risk för att det blev lite klegg/sediment liggande då de blir så lågt flöde i den andra kammaren.

Men det är kanske bättre så än att de går ut i karet?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar inte vara krångligare än så.

Funderade på om det inte fanns risk för att det blev lite klegg/sediment liggande då de blir så lågt flöde i den andra kammaren.

Men det är kanske bättre så än att de går ut i karet?

//NiXoN

ett annat men kanske lite mindre exempel borde vara en behållare från en gammal osmos. ta ett rör där o släng filterbehållaren o fyll med korallkross.. invatten i botten ut i toppen ner i sumpen.

fast bubble magus ser ju finare ut..

hade gärna köpt andra röret löst men det verkar inte gå.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror allt att det går att köpa det extra röret löst... kostar 22,64Euro på FS... men Triton borde ju kunna ta hem det...

Men jag funderar på om man inte skulle köpt 2 st Reaktorer istället för 1st reaktor+1st extra rör... Man kopplar dom på samma sätt, men får lite mer cirkulation... när det sitter en pump på det andra röret, som ochså cirkulerar...

men jag kanske tänker fel...

Ska säga till Svärd att han får ge lite feedback här! Men det han har sagt så är han nöjd, därför skaffade jag en me.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror allt att det går att köpa det extra röret löst... kostar 22,64Euro på FS... men Triton borde ju kunna ta hem det...

Men jag funderar på om man inte skulle köpt 2 st Reaktorer istället för 1st reaktor+1st extra rör... Man kopplar dom på samma sätt, men får lite mer cirkulation... när det sitter en pump på det andra röret, som ochså cirkulerar...

men jag kanske tänker fel...

Ska säga till Svärd att han får ge lite feedback här! Men det han har sagt så är han nöjd, därför skaffade jag en me.

hade triton haft hemma hade jag inte tvekat.. köpte mim BM skummare där. hade varit kul o höra ett utlåtande nu av Svärd..!

jag vill ju också ha det till att det ska cirkulera i rör två, men nu kanske svärd kan ge klart besked..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu har jag kört den ett tag och jag är nöjd med reaktorn men den extra kammaren är nog onödig, förbrukningen i den var i stort sett obefintlig och det beror på det låga flödet. kopplade bort den idag när jag fyllde på nytt media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört den ett tag och jag är nöjd med reaktorn men den extra kammaren är nog onödig, förbrukningen i den var i stort sett obefintlig och det beror på det låga flödet. kopplade bort den idag när jag fyllde på nytt media.

inte helt oväntat.. hur pass mycket media(o vilket) kör du nu i reaktorn då ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du råkade inte mäta ph på vattnet före och efter den andra kammaren?

Är bara nyfiken på om den gör någon skillnad alls.

Har inte mätt ph't

inte helt oväntat.. hur pass mycket media(o vilket) kör du nu i reaktorn då ?

mvh manne

Har inte mätt eller vägt mängden, just nu har jag en blandning av grovt korallgrus, rowalith och grotec magnesiumgranulat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...