Gå till innehåll

Ljus ramper?


Guest Andersson

Rekommenderade inlägg

Guest Andersson

Hej på er.Komm bar apå en liten sak jag har sett många salt kar nu och en sak som jag la märke till härom dagen e att Dom flästa har sina ljus ramper hängandes åvan karet,Men jag har faktist sett en del som lägger bara ramperna på karet och dom använder även glas skivor där uppe?Varför hänger man upp ramerna och vissa lägger dom på? varför ska akvariet vara uppet och inte instängt?

Bara en liten tanke jag hade.Själv så har jag mina ramper hängande åvanför.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir för varmt hänger man upp rampen så man får luft som cirkulerar emellan. Täckglas minskarUV-ljus avsevärt. Många koraller vill ha en UV andel i belysningen för att trivas. Det finns optiwhiteglas som släpper igenom UV men det kostar 700 kronor kvadraten i Växjö för 4 mm som är det tunnaste jag får tag i. Utan täckglas så blir armaturen full av salt om du inte höjer den någon decimeter.Imitt nano kör jag med tavelglas som är knappt 2 mm tjockt för att få igenom något av UV:et.smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...