Gå till innehåll

Grotechs nya skummare


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Hej ,var på en trevlig tillställning i Linköping idag ,Tackar er som ordnade detta ,lite produkter visades ,av Bioted Doggman och Triton , Grotechs senaste skummare fick följa med hem , ordinarie pris är 5100kr men i dag 20% rabatt ,så det är värt att prova , byggd i Tyskland knappast snarare Kina ,men matreal och övrigt håller hög kvalite , smart inställning av nivån i skummaren , diametern är 25cm och pumpen är på 40w , nu är det lite tidigt att göra ett omdöme , pumpen behöver nog en tids inkörning förhoppningsvis blir den tystare , men jag återkommer med detta , mvh stefan

post-1262-14468918366346_thumb.jpg

post-1262-14468918366516_thumb.jpg

post-1262-14468918366657_thumb.jpg

post-1262-14468918366799_thumb.jpg

post-1262-14468918366926_thumb.jpg

post-1262-14468918367053_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll främst bubbelplattans montering som skiljer de båda åt.

Jag anser förståss att riktiga skummare ska vara återcirkulerande, men det här är ju en fungerande, väl beprövad modell, så som du säger, det hänger främst på pumpens ljudnivå. Ingen aning om vad det är för pump?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , pumpen är nog en sk Bubble Blaster ,ska vara ett strå vassare än BK s pump ,tyvärr stod jag bara ut tills i morse med pumpljudet ,sen var jag lite osäker om priset värkligen stämde , men det var ett intro pris så det var OK , just nu har den åkt ur men jag ska prova att silikona rotorn och se om det hjälper , men den skummade inte bättre än min hemmabyggda ,den lät bara mer ,jag återkommer ,mvh stefan

post-1262-14468918372322_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, det är kinesiska Reef Octopus som säljs av Grotech... CoralVue gör liknande i USA.

Har själv ägt en APF600-kopia av Reef Octopus och den var rena bedrövelsen. Men det var ett tag sedan nu och dom kan absolut ha tänkt om, speciellt med deras nya pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står på Grotechs hemsida att det är en ReefStream Professional RSP-5000S (40W) pump till skummaren... om det är skummaren FoamMaster FM - 250 som vi pratar om. 5100kr som ordinarie pris låter jätte bra, i Tyskland ligger den på över 900Euro...

Men är det samma pump som:

http://www.grotech-shop.de/customer/product.php?productid=2247&cat=122247&page=1

Har tänkte använda en sån som retur pump... men om den låter lika illa som till skummaren, så hoppar jag nog över den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,ja priset stämmer ,Bioted hade en som mässerbjudande i Linköping (sponsrad av GROTECH ) antar jag , såg på GROTCHs hemsidan att att priset var så högt så jag blev lite tveksam om jag missförstod Ted , Jag vet inte vad det ordinarie priset blir , och jag är knappast rätt test person att kanske lämna bäst omdöme om den, pga av att jag är extremt ljudkänslig ,fast det vet ju Ted om , och inte förstått vart pengarna finns ( 10 000-15 000kr) för en plast burk men en pump på , men jag har fått i lite Eheim olja i pumpen så den har blivit lite tystare , pumpen är väl det närmaste en Laguna 6000 l/h man kan komma om man tittar på insidan ,magneten var inplastad och djäkligt stark , fast jag är nog tveksam om att skummaren är från Kina , alla skarvar är pvc svetsade och jag har aldrig sett det på en Kina skummare , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef Octopus är kines-märke och bilderna du angav ovan är den sista just en Reef Octopus. Kineser kan, vilket också Bubble Magus har visat.

För min egen del väcker skummaren en del tankar på att man skulle kunna köra den med extern skummarpump. Kombinera med en Deltec HLP4040 och en Becketts munstycke så hade man haft en supertyst lösning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudet i becketmunstycket räknar jag med att kunna tystas om man har en som Precision Marine erbjuder:

images%2FBLTR2400px%2Ejpg

Det klart att skummarkoppen är väl den som inte kan tystas speciellt lätt. Tanken med ljuddämpande skumgummi i locket på skummarkoppen låter som upplagt för klet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det går att lägga någon form av matta runt den också , har du nån länk på den ? skillnaden mellan nålhjul och venturi skummare är inte så stor om den är rätt utformad , har provat det mesta genom åren men venturin ligger på + sidan även om det behövs lite kraftigare pump , KZ är inte helt fel trots allt , fast den som jag gillar bäst är Red Sea skummaren ,den är skitbra trotts dåligt ryckte ,här är en bild på en skummar som drivs av en pump ,den sköter både akvariet och skummaren på 100w den finns på zeovit forum , mvh stefan

post-1262-14468918397162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,nu börjar ljudnivån att bli bättre och den skummar bra , men jag har kollat runt lite ,skummare och pump är tillverkad i Tyskland , så det var inte en Kina skummare som jag först trodde , och det märks när man tittar närmare på grejerna , det är inte ofta man att man gör en bra affär när det gäller saltvattens grejer ,men i det här fallet var det en väldigt bra affär , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,nu börjar ljudnivån att bli bättre och den skummar bra , men jag har kollat runt lite ,skummare och pump är tillverkad i Tyskland , så det var inte en Kina skummare som jag först trodde , och det märks när man tittar närmare på grejerna , det är inte ofta man att man gör en bra affär när det gäller saltvattens grejer ,men i det här fallet var det en väldigt bra affär , mvh stefan

Bara för att pumpen är Tysk betyder det inte att själva skummaren är Tysk också, kolla Bubble magus. Tyska aqua bee och eheim i en del modeller, skummaren är ändå kinesisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...