Gå till innehåll

Högljudd Ca-reaktor


Datate

Rekommenderade inlägg

Har ett litet problem med min Ca-reaktor. Den låter!

Vad som låter är att det samlas luft/co2 i reaktorn och cirkulerar genom pumpen, vilket gör att det "skvalar och bubblar" väldigt mycket! Karet står i vardagsrummet, vilket är ganska störande när man försöker kolla på TV på kvällarna...

Detta är något som försvinner under natten när Co2´n är av. Efter att Co2´n går igång igen på förmiddagen så tar det bara några minuter innan det börjar låta igen, och så fortsätter det tills några timmar efter att Co2´n stängts av för natten.

Reaktorn jag kör är en Deltec PF601-s.

Är det någon som varit med om detta fenomen tidigare, eller någon som har något tips!?

Jag förstå att det är Co2´n som samlas i reaktorn, men borde det inte gå att lufta ur den på något vis, det är ju ändå en ganska modern och "bra" raktor!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent fysiskt är det möjligt, men eftersom det är en fluidiserande reaktor så bör den trycka vattnet ner under mediat så det cirkulerar. Vänder jag pumpen så sprutar den bara vattnet ner på mediet, vilket inte vore så bra. Måste nog svara nej på det, men tack för förslaget!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...tyvärr är vi hemma hela dagarna båda 2. En som pluggar på distans och en som är arbetslös.

Har kört den 10-22 dagligen med ganska hög bubbelfart(ca 2 bubblor/sekund) och ganska låg genomströmning, så jag tror det blir svårt att minska tiden utan att få för lågt kH. Iofs är jag ännu inte helt hajj på hur man ställer in den optimalt, så jag kanske inte alls kör den så maxat som jag kan..!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...