Gå till innehåll

extern sump till RSM, värt?


kimett

Rekommenderade inlägg

Har funderat lite över "problem" som kan uppstå med ett RSM och värme samt för tajt att mecka in extra utrustning i den befintliga sumpen kommer frågan är det lönt att lägga kraften på att skaffa en extern sump att sätta under?

En pump för att väl trycka upp vattnet igen lägger till på värmen likväl och kommer avdunstningen och den ökade ventilationen i skåpet ge den nödvändiga avkylningen. Detta är första problemet och egentligen det mest väsentliga, blir det bara värmeökning är det inte värt det. (Har inte tänkt att behöva gå så långt som att köpa kylare.) Kollat lite på retur och ser väll ut som att de flesta under ca 35W faller bort då dom inte orkar en 1.20-1.30 m utan att droppa i slutänden.

Andra problemet sen är hur skulle man gå till väga med själva moddningen i den interna sumpen? Bara se till att dela så att det blir två fack och köra rör till dom eller försöka koppla bort hela den inbyggda sumpen? Smidigast hade varit om det var möjligt att modda in rördragningen och sen låta karet köra med den inbyggda sumpen tills allt runt ikring kommer i ordning och då koppla om till den externa sumpen i skåpet.

Önskat resultat i slutändan är bra temperatur, utrymme att lätt lägga till lite extra filter, vattenpåfyllning till sumpen och att få lite större vattenvolym att balansera på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har också tänkt en hel del på sump till rsmet.. finns ett par olika lösningar.!

fördelarna är ju uppenbara , mer vattenvolym för stabilare värde , skummaren passar man på att ta bort för att ersätta med en bättre och strömsnålare variant i sumpen, dvs då kanske man köper en tyst variant.

plats för ev mer teknik osv i sumpen i skåpet samtidigt som man kan få skåpet lite ljudisolerat.. sånt gillar jag.

jag tror man ska ta vatten från sumpfacket där skummaren sitter antingen borrat i ryggen på sumpen eller en liten overflowbox, finns sådana om man vill beställa tredje-part's prular från usa tex.

sen returen från sumpen bör placeras där man ska sätta ev kylare i orginalritningen. detta gör att en viss del av vattenent kommer att åka ner igen i sumpen men samtidigt kommer en stor del att gå ut i karet. anledningen till att jag anser att man ska ha samma fack i princip för ner till sump resp upp från sump är att då sabbar man inte det befintliga födet genom rsm's orginalsump och ytnivåerna ska inte ruckas nämnvärt.

du får tänka på att gallert från visningsdelen i princip inte palla större flöde än dom ca 1000l som nu går igenom sumpen normalt.

ang returpump från sump så bör man satsa på något i stil med ca 1000l/h på 1,5m tryckhöjd.

där var mina tankar kring sump till rsm.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klurar på en sump. Mest för ökad vattenvolym och för att kunna ha mer levande sten i systemet utan att för den skull trycka displaydelen full med sten. Flöde till och från sump kommer, åtminstonde till en början, att bli som Manne skrev dvs en del vatten kommer att återcirkulera.

Vatten till sumpen blir mha en overflowbox och tillbaka från sumpen en Eheim 1200 l/h pump som pumpar genom en UVC. Tunze 9002 skummare och värmare i första facket och en DIY ATO och retur i tredje facket. Bubbelfälla mellan fack 1 & 2. Sumpen är 55*40*25 och vattennivån är mellan 18 och 20 cm vilket ger mig ca 40 liter mer innanhav i karet. Det som återstår att göra innan det kommer i drift är att såga lite i toppen samt införskaffande av lite slang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klurar på en sump. Mest för ökad vattenvolym och för att kunna ha mer levande sten i systemet utan att för den skull trycka displaydelen full med sten. Flöde till och från sump kommer, åtminstonde till en början, att bli som Manne skrev dvs en del vatten kommer att återcirkulera.

Vatten till sumpen blir mha en overflowbox och tillbaka från sumpen en Eheim 1200 l/h pump. Tunze 9002 skummare och värmare i första facket och en DIY ATO och retur i tredje facket. Bubbelfälla mellan fack 1 & 2. Sumpen är 55*40*25 och vattennivån är mellan 18 och 20 cm vilket ger mig ca 40 liter mer innanhav i karet.

Galdrin:

glöm nu inte o tänk på när du utformar sumpen så att den kan rymma allt vatten som kommer att rinna ner i sumpen under ett strömavbrott , det brukar handla om ca 2 cm i huvudkaret.. så glöm inte det när du bygger sumpen att overflowboxen fortsätter ju ett tag till utan sunker till boxens kant.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt på det och jag tror jag har koll på det. Jag har ungefär 20% marginal i sumpen från start och skulle det visa sig att det är för lite vid ett strömavbrott så kan jag sänka mängden vatten och såga ut en bit av mellanväggen mellan fack 2 och fack 3 då dessa väggar är gjorda i akryl.

Om samtliga pumpar stannar så är det ca 6 liter extra vatten som skall ner i sumpen under förutsättning att man får början ligger nära ett jämviktsförhållande. Dvs inget skall rinna ner om inget pumpas upp och cirkulationspumparna är igång. Sedan behöver man väl ett par liter extra för att inte riskera stopp pga avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt på det och jag tror jag har koll på det. Jag har ungefär 20% marginal i sumpen från start och skulle det visa sig att det är för lite vid ett strömavbrott så kan jag sänka mängden vatten och såga ut en bit av mellanväggen mellan fack 2 och fack 3 då dessa väggar är gjorda i akryl.

Om samtliga pumpar stannar så är det ca 6 liter extra vatten som skall ner i sumpen under förutsättning att man får början ligger nära ett jämviktsförhållande. Dvs inget skall rinna ner om inget pumpas upp och cirkulationspumparna är igång. Sedan behöver man väl ett par liter extra för att inte riskera stopp pga avdunstning.

låter som du har koll på läget , nu får du gärna ta bilder efterhand i byggets gång o lägga upp en tråd så vi andra kan få ta del o få lite tips och kanske ge ett o annat råd med.

skapa gärna en tråd under hemmabyggen tex så man lätt kan hitta den sen över lite tid, många kan vara intresserade av detta bygge.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det LifeReef som gäller för overflow box eller finns det andra lämpliga? $120 plus frakt och allt känns inte riktigt värt det så lutar nog mer åt att kapa upp och dra PVC.

Finns det tom någon lämplig plats efter skummaren som man kan ploicka vattnet ner till sumpen så behöver man inte byta den det första man gör?

Någon som funderat på dimension på rör? ca 20mm räcker kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygga en overflowbox i plexi/lexan eller liknande med en hävertkanal istället för rör borde gå att fungera. Det knepiga skulle vara rätt dimmensioner på kanalen.

Hur ser botten och baksidan på den interna sumpen ut? Är den plan så det skulle gå att göra en rörgenomföring utan problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygga en overflowbox i plexi/lexan eller liknande med en hävertkanal istället för rör borde gå att fungera. Det knepiga skulle vara rätt dimmensioner på kanalen.

Hur ser botten och baksidan på den interna sumpen ut? Är den plan så det skulle gå att göra en rörgenomföring utan problem?

hade säkert gått att borra i ryggen på karet , dvs sumpen om man nu inte vill bygga en overflow lösning.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade gärna kommit undan det extra behovet på djupet men såg på skisser att det verkar inte vara slät botten på undersidan av karet är det så även i verkligheten?

själva akvarriet sitter ju i en gjuten plastram som har ett antal stag som går under karet.. så få dit en genomförning är nog inget o satsa på om jag nu mis rätt när jag satte mitt rsm på plats.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är rätt Manne.Karet sitter i en ram så för mig blir det overflowbox.

Skulle vilja ha kvar hyllan under men när jag räkna på vad jag ville ha för sump under ser det ut som den ryker ev att jag sätter den längre upp eftersom jag vill att hyllan skall hålla en armatur för sumpen samt ha lite saker där (mindre saker)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är rätt Manne.Karet sitter i en ram så för mig blir det overflowbox.

Skulle vilja ha kvar hyllan under men när jag räkna på vad jag ville ha för sump under ser det ut som den ryker ev att jag sätter den längre upp eftersom jag vill att hyllan skall hålla en armatur för sumpen samt ha lite saker där (mindre saker)

det du kan göra är att ta bort hyllplanet helt och hållet. sätta upp 2 konsoller på vänster sida och bara ha ett hyllplan där , så har du full höjd höger sida för sumpen.. ett tips bara.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det man kan göra är att dela in sumpen så man får en osmosdel där också.

tex sumpmått 55 lång , 40 djup , 30 hög.

enklaste varianten är då att man avdelar ett fack 13*40*30 vilket ge ca 15 liter osmosdel resterande del 42cm av sumpen kan du då ha till skummare och returpump med en enkel bubbelfälla imellan, kanske något mer själva sumpen har då 50l sumpdel totalt och en osmosdel på 15 liter.

detta är bara ett exempel nu men ni hänger nog med på tankegångarna.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...