Gå till innehåll

Lyretail anthias/Anthias squamipinnis färgvariation och ursprung?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Ska införskaffa en grupp Anthias till mitt nya kar.

Har velat mellan några arter och det lutar starkt åt Anthias squamipinnis.

Har dock en nöt att knäcka vad gäller färgmorpher. Anthias squamipinnis finns i stortsett i alla tropiska vatten och har uppenbarligen ett gäng olika färgmorpher som ibland kallas underarter pga sin utbredning.

Har sett att det finns de som går mer i lila, rött, gult beroende av ursprung av fiskarna.

Like exempel på färgvariationer:

post-2577-14468918385073_thumb.jpg

post-2577-14468918385185_thumb.jpg

post-2577-14468918385292_thumb.jpg

post-2577-14468918385373_thumb.jpg

post-2577-1446891838555_thumb.jpg

post-2577-14468918385633_thumb.jpg

post-2577-14468918385934_thumb.jpg

post-2577-14468918386212_thumb.jpg

post-2577-14468918386639_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad var frågan? Eller missuppfattade jag inlägget?

Du va lite snabb, frågan kommer.

De två sorterna som jag är intresserad av är den röda eller den lila färgmorphen. Och vad jag kommit fram till är det hanar från maldiverna (röda) och att hanar från fiji går mer i lila. Hanar från röda havet har inte lika markant och lysande färg verkar det som.

Då till min fundering, finns det någon som vet varifrån de lila kommer (ursprung)?!

post-2577-14468918386804_thumb.jpg

post-2577-14468918386906_thumb.jpg

post-2577-14468918387001_thumb.jpg

post-2577-14468918387117_thumb.jpg

post-2577-14468918387197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver själv att den lila kommer från Fiji.

Nja.. jag skriver att de går mer åt lila. De är inte så lila som de jag visar i mitt andra inlägg.

Röda havets hanar är ju väldigt ljusa på sidorna av kroppen och inte i närheten av så färggranna som de helt lila jag visar i mitt andra inlägg. Kan ju vara kul om man kan få tag på den vackraste färgmorphen på en gång och inte nöjja sig med halvfina. Varför köpa snygga fiskar om det går att köpa supernsygga =-)

Nu är jag förvirrad, men det var fina bilder

Uttryckte mig kanske lite slarvigt.

Jag vet inte exakt hur färgvarianterna skiljer sig men de har uppenbarligen stora skillnader i täckning.

Det jag vill veta är kort å gott, vart ifrån kommer de helt lila färgmorpherna? Fiji går åt det lila hållet men de ser inte riktigt ut som de bilderna jag skickade med i mitt andra inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste detta någonstanns om just denna fisken ...

"Super-male coloration is usually achieved if the specimen is in a fairly large group of anthias."

Kan det vara så att den djupare lila färgen utvecklas om hanen blir oftare utmanad?

Någon annan stanns läste jag också att orange/gula honor kan färga om till mer lila när de byter kön. Uppfattade inte om det alltid är fallet.

Sant!

Självklart beror utfärgningen till viss del på humör. Andra faktorer är även, mat utrymme och stress.

Men det är helt uppenbart att det finns olika färgmorpher. Har inte hittat någon sida eller länk som visar dessa och blev därför lite nyfiken om någon här hade svaret på gåtan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller om den har flera honom att se efter kanske.

Menar du honor?

Jag är en sådan där "nisse" som gärna har samma fiskar en lååång tid. Så jag vill gärna ha rätt sort från början då jag vet att fiskarna förmodligen kommer vara i burken en lååång tid framöver.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart menade jag honor, blev en liten miss där. :)

Jag köpte två st som var en av varje och efter någon vecka började hanen att färgaom från orange till mer röd-aktig. (Tråd om det finns i ID-sektionen över fiskar.)

Hade jag haft ännu fler honor till den så tror jag att jag hade kunnat få den att färga om ännu fortare och ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart menade jag honor, blev en liten miss där.

Jag köpte två st som var en av varje och efter någon vecka började hanen att färgaom från orange till mer röd-aktig. (Tråd om det finns i ID-sektionen över fiskar.)

Hade jag haft ännu fler honor till den så tror jag att jag hade kunnat få den att färga om ännu fortare och ännu mer.

Har läst och sett detta förut, väldigt intressant.

Misstänker att de som är väldigt lila är extrema, välmående dominanta hanar från fiji, australien eller någonstans i närheten. Skulle va intressant att veta om det stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem och tittade igenom mina fiskatlaser och fann någonting märkligt. I den ena boken fanns det dubbla bilder av Anthias/Pseudoanthias squamipinnis, dock såg inte fiskarna lika ut?!

Kollade vidare och fann bilder på den helt lila Pseudoanthias squamipinnis som i själva verket heter Pseudoanthias cf cheirospilos (Eastern Australia to central pacific) och är en egen art. Finns även Pseudoanthias cheirospilos i Indonesien och Phillipinerna och men den ytterligare en annan täckning. Möjligen finns det även andra arter och underarter men det är svårt att säga exakt var gränsen går enligt en text jag läste.

Hittade även denna text på nätet:

Lyretail Anthias can be found across a wide range, but there are actually two different species. Most aquarists lump all Lyretails into P. squamipinnis, but P. cheirospilos also deserves recognition. Between these two the females look identical, but males differ in their coloration. Male P.cheirospilos from Indonesia feature a purple-red coloration that, can be distinguished from the ruby red male P. squamipinnis from the Indian Ocean.

Kommer från:

http://glassbox-design.com/2009/great-shoalers-lyretail-anthias-blue-eye-apogon/

Det är alltså inte säkert att man får P. squamipinnis när man köper dem i affären utan man kan få lite blandat av de två arterna eller så får man helt enkelt P.cheirospilos.

Den art jag vill köpa in är alltså en grupp av Pseudoanthias cheirospilos och med ursprung från Australien till Fiji. Kan bli knepigt att hitta någon som kan ta in just den lila sorten misstänker jag men den ska finnas i på Fiji och Tonga och det borde inte vara omöjligt att beställa hem en grupp.

Ändrat av Illustratören
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Anthias på bilden (som jag tror), så finns lila även på Borneo :). Ursäkta för den usla bildkvalitén, särskilt i jämförelse med de läckra bilderna du visat i tråden. Jag får skylla på undermålig utrustning och bristande vana.

post-4339-14468918396954_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...