Gå till innehåll

Laga trasig skummare eller köpa ny?


kimholm

Rekommenderade inlägg

Under loppet av en vecka pajade två skummare för mig. Dels en Deltec MC500 där hela pumpen brann, dels en AM Turbofloator 5000/Oceanrunner 3500 där skummarimpellern pajade.

Till Deltec-skummaren har jag beställt en ny pump (1300:-) men en ny impeller till Oceanrunnerpumpen går på runt tusenlappen och jag frågar mig därför om det är värt eller om man ska slänga ut hela rasket och titta på en ny lågprisskummare från t.ex. BM som man kan läsa om här i forumet?

Jag antar att MC500:an inte klarar av hela mitt 560+200 på egen hand?

(Jag köpte denna skummare begagnad för att användas tillfälligt i en karantänburk, därför sitter jag med två skummare idag.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svaret!

Tyvärr ligger deltecpumpen redan hos posten på väg, betalad och klar, vilket ändå känns ok för den gick tyst och fungerade bra tills den pajade.

Det som slog mig tidigare ikväll var att det framförallt verkar vara skummarimpellern som är dyr som reservdel. Jag började därför meka isär min trasiga pump till MC500:an i vilken impellern är paj. Efter lite pillande och googlande kom jag fram till att det sitter en pump av modell Aquabee up 2000 i MC500:an. En sådan pump med vanlig impeller kostar 700;- hos Triton. Därmed borde jag kunna köpa denna pump, byta impellern till nålvarianten som sitter i min trasiga pump för att sedan koppla denna till min Turbofloator 5000 -skummarbehållare. Tror ni på den idén? Orkar en Aquabee 2000 fylla en Turbofloator med tillräckligt mycket skum för att det ska nå upp till koppen?

Visst, det är säkert smidigare och kanske i längden billigare att köpa en ny fullt fungerande skummare men halva nöjet med denna hobby är väl att få pilla och fixa med prylarna... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, bra att veta. Det är inte så att min gamla 2000-impeller inte pallar trycket för en pump med mer fart i då? Vore ju synd att paja denna impeller också....

En annan/liknande fråga - hur/var köper ni skummarpump till era hemmabyggen? Jag har haft svårt att hitta lösa pumpar med nålimpeller att köpa. Reservpump till Deltecs MC500 finns ju uppenbarligen hos flera svenska leverantörer på nätet men förutom denna har jag inte sett till någon lös skummarpump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...