kalix Postat 1 november 2009 Dela Postat 1 november 2009 Hej alla!Köpte mig ett Juwel Lido 120L för en tidsedan som nu har blivit salt Tekniken jag har i akvariet som det är nu:Skummare: Aqua Medic Biostar Flotor 250L http://www.reptilica.co.uk/Aqua-Medic-Biostar-Flotor.phtmlStreamers: 2st Seio Prop 530 2000L/h (tycker dom låter rätt mycket?) http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1063Ljus: Juwel original 2x24w T5 (kommer uppgraderas till 150w MH+2x24 T5 ramp)Doppvärmare: 100w juwel original i innefiltret (tror inte den kommer användas)Juwels original innefilter med en 600L/h pump (ska fyllas med kol och annat nyttigt)va iväg idag och handlade 9kg levande sand och 25kg Tropic marine salt.Hällde i 100L kallt kranvatten nu på kvällen, ska låta det står å götta sig tills rätt temperatur och sedan blanda i saltet fler bilder är att räkna med under resans gång om intresse finns.Gör jag något fel när jag laddar upp bilderna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 2 november 2009 Dela Postat 2 november 2009 Ser bra ut, ska bli intressant o se hur det blir med lite sten och levande i. Vad har du för planer på koraller och fisk? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 2 november 2009 Dela Postat 2 november 2009 Hehe med tanke på saltet så antar jag att du var hos Bengt och handlade i helgen. Trevligt med fler i stan som kör på utan osmos. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 2 november 2009 Författare Dela Postat 2 november 2009 Kommer förmodligen komma sten i veckan ca 15kg hade jag tänkt.jag har inte tänkt så mycket på fisk och koraller ännu, men ett par (läs två) A. percula blir det iaf, jag tar gärna emot tips på vackra fiskar och koraller som går bra ihop. Är inte så insatt i LPS SPS å allt ännu men det kommer väll Visst var jag hos Bengt, skall dit imorron igen och lämna tillbaks pumparna, den ena startar inte alls och den andra låter som en skördetröska, bor i en 85kvm lägenhet och pumpen hörs vart jag än är och sova med den på är bara att glömma. blir att blanda i saltet imorron om jag får tag i annan/andra pumpar.på återseende! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lassh Postat 2 november 2009 Dela Postat 2 november 2009 Vilken tid ska du dit imon? slå en signal så kanske jag hakar på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 2 november 2009 Dela Postat 2 november 2009 (ändrat) Hade nog lätt hängt med men jobbar väll till 16 eller så imorn :-(EDITVart inget jobb idag så hänger på om det passar. Ändrat 3 november 2009 av kimett Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
paulito Postat 2 november 2009 Dela Postat 2 november 2009 vad är osmos? jag är rätt så ny jag med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 november 2009 Dela Postat 3 november 2009 vad är osmos? jag är rätt så ny jag med http://www.google.se/search?q=vad+är+osmos Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
paulito Postat 3 november 2009 Dela Postat 3 november 2009 tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 5 november 2009 Författare Dela Postat 5 november 2009 Efter några dagars krångel så håller jag nu på att blanda i saltet, skummaren jag fick tag på va trasig. jag har en boyu wg 310 liggandes som jag tänkte ha till att börja med tills ja får tag på en annan, men om jag skall ha den i akvariet så ligger halva skummaren under vattenytan, vilket jag kan tänka mig inte är meningen? hur påverkar det?ungefär hur lång tid tar de innan saltet löser sig? rumstemperatur på vattnet nu.Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 november 2009 Dela Postat 5 november 2009 du kan använda saltvattnet dagen efter tex, snabbare om det är ett måste.. bara ha en bra pump som blandar saltet..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 7 november 2009 Författare Dela Postat 7 november 2009 091106Nu är sanden ilagd, la påse på botten och skar upp den, blev rätt grumligt men det hör väll till .salthalten är nu 1,024 enligt min refraktometerhar fortfarande ingen riktig skummare utan bara den lilla WG-310 som jag inte riktigt är nöjd med.vet inte om jag skall vänta tills jag hittat en bättre? eller om jag kan köpa LS ändå?kan få en Deltec 600 om ett par veckor men känns lite overkill för mitt lilla?hur tycker ni jag skall göra?.Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 8 november 2009 Författare Dela Postat 8 november 2009 091108Så nu har jag inhandlat 18kg levande sten och lagt i...tror jag är ganska nöjd med placeringen.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 8 november 2009 Dela Postat 8 november 2009 Bra jobbat micke! jag är spekulant på din trasiga skummare om du ska avyttra den stenen kommer du nog vända och vrida på både en och två ggr, men se till att bli klar med inkörningen så blir det bra... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lassh Postat 10 november 2009 Dela Postat 10 november 2009 Det ser bra ut ju, får nog allt ta och våldgästa dig nåndag och kika på det. Du ska inte med på föreläsningen ikväll? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 12 november 2009 Författare Dela Postat 12 november 2009 Stenen har nu varit i 6 dagar utan belysning, ingen nitrit alls.när tror ni jag kan börja tända belsyningen? skall jag göra det stegvis?när kan jag inhandla dom första sniglarna och räkorna? tänkte 5st sniglar och 2st räkor, kan det vara lagom?Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 15 november 2009 Författare Dela Postat 15 november 2009 Hur som helst trots alla svar här så blev det 1st A. ocellaris 1st turbosnigel och 1st E. paradivisalägger upp bilder om intresse finns. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alfons Postat 15 november 2009 Dela Postat 15 november 2009 Finns väll alltid intresse för bilder =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 15 november 2009 Dela Postat 15 november 2009 Dum fråga, det är klart du ska plåta micke! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 15 november 2009 Författare Dela Postat 15 november 2009 här kommer lite bilder. får hoppas allt överlever snigeln är jag lite osäkert på art, det visste inte butiken heller riktigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 16 november 2009 Dela Postat 16 november 2009 Ser bra ut. Lite mer snäckor sen när skitalgerna kommer så... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 16 november 2009 Författare Dela Postat 16 november 2009 kommer bli ett gäng sniglar och en räka sedan när jag ser att allt funkar som de ska skall ta nya bilder med macro snart oxå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 21 november 2009 Författare Dela Postat 21 november 2009 Idag köpte jag en liten Rhodactis inchoata lite större än en 5-krona och 4st Tectus sp. sniglar allt verkar funka fint och ingen nitrit alls ännu den lilla wg-310 skummaren jag använder har börjat göra sitt jobb iaf, den går jämt och skummar som den ska.innan så gick den ojämt och dog med jämna mellanrum så man fick dra ur kontakten å i igen.i väntan på "rätt" bilder kan ni få beundra några av mina chondros sålänge Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 27 november 2009 Författare Dela Postat 27 november 2009 Idag införskaffades en till clown samt en putsarräka får se hur allt verkar imorron, räkorna kan ju vara lite känsliga att koppa in har jag hört.sanden börjar bli brunaktig på vissa ställen, vad finns det för bra sandvändare att rekommendera? har som nämt 5st snäckor i redan.varför börjar den bli brun?Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nicke_W Postat 28 november 2009 Dela Postat 28 november 2009 Fin fina ormar Är själv riktigt sugen på att skaffa någon eller en ödla. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.