Gå till innehåll

Hjälp!!! Snigeldöd!!!


dominique

Rekommenderade inlägg

Jag har de senaste två dagarna haft ett akut problem med att sniglarna mina faller av pinn. Fyra st på två dagar. Jag har tagit mätvärdena många gånger de senaste veckorna och följande värden har varit mkt bra:

Mg

Ca

NO3

KH

Temp

och salthalt

Fosfaten har varit ngt hög ca 0,1 och jag har därför inhandlat aktivt kol med fosfatreducerare (Deltec aqua crown).

Jag har tidigare haft ett problem med en röd beläggning på sanden men den har märkbart minskat sedan jag helt slutat tillsätta TMs pro-coral tillsatser och kört på många vattenbyten med jämna intervall. Nu har istället en plats i karet blivit översållad av gröna tjocka alger. Jag börjar bli riktigt orolig för krasch även om fiskarna ser väldigt krya och glada ut och de flesta korallerna ser bättre ut än för ett tag sedan.

Vad tror ni om denna plötsliga snigeldöd. Jag har bra cirkulation. Kan lite äldre osmosvatten vara ett problem, t ex om det stått i dunken mer än 1,5-2 veckor innan det används som påfyllningsvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...