Gå till innehåll

Sjöhästar


Anne

Rekommenderade inlägg

Det är inte förbjudet att sälja sjöhästar, det som gäller är att de är CITES II, EG 338/97 B och även upptagna i EG 359/2009. Och då, för den händelse inte det säger nåt...

Det är förbjudet att importera vildfångade sjöhästar av ett antal arter från Indonesien. Vidare gäller i och med CITES att det i det exporterande landet skall uppfyllas ett antal villkor för att säkerställa att handeln inte hotar bestånden. Vid införseln till EU fordras sen särskilt tillstånd och för att få det skall ett antal villkor uppfyllas, det handlar bland annat om att visa att vilda bestånd inte hotas. Fångenskapsfödda djur är det normalt mycket enklare att få tillstånd för.

När det sen gäller handel och hållande av sjöhästar inom EU så gäller för djur på bilaga B att man får ha dem om man kan styrka att de har lagligt ursprung. Detta har tidigare inte satt några större spår hos myndigheterna men tillsynen har efterhand skärpts till och man kan nu riskera problem om man inte kan visa vart man fått tag på djuren. Köper man sjöhästar så är det därför ytterst rekommendabelt att se till att få med ett intyg från säljaren där denne intygar var djuren kommer ifrån och att de är lagliga. uppstår det problem så är det i så fall den ursprunglige säljaren som drabbas, ett sånt här papper kan också visa sig oundgängligt för att i framtiden kunna sälja ungar från djuren.

Det gäller också andra villkor för B-listade djur, säljer man dem i mer än en oviss men obetydlig omfattning så skall man ha tillstånd för detta och visar man dem offentligt t ex på ett akvarieföreningsarrangemang så skall detta anmälas till länsstyrelsen.

Terrariehobbyn är drabbad i full kraft av de här reglerna och även zooaffärer med saltinriktning har gått riktigt på pumpen med svidande böter. Räkna med att det här bara blir värre och att den som inte följer systemets regler tar stora risker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för svaren, då ska jag se till att få papper på dom om jag lyckas hitta någon som säljer.

Jag arbetade i zooaffär förr och då hade vi ofta sjöhästar, fick dom bara vara i ett kar för sig själv så var det inga problem med dom, dom är ju lite slöa när det gäller maten, ska tvunget analysera en kvart först innan dom tar det.

Min plan är att ha ett kar med bara sjöhästar, ev föda upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upp denna sida http://www.seahorse.org/

Min akvarieförening hade besök av en tjej från stockholm som odlar sjöhästar, det var ett jätteintressant föredrag. men enligt henne är det svårt att odla dem och vääldigt dyrt att importera hem de vuxna djuren.

Hon fick flera förfrågningar om hon sålde sina djur,men då det inte blir så många som överlever så behåller hon visst dom som gör det.. -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som framtida mål att nån gång ha sjöhästar... Dock anser jag mig att vara alltför mycket av en nybörjare inom saltvatten för att ge mig in på dem... jag har då hållt på med akvarier hela livet och läst bok efter bok (efterbokefterbokefterbok)... tvivlar fortfarande på att jag skulle kunna hålla sjöhästar hela deras livstid och därför kommer det inte bli några...

De finns då och då att beställa genom saltvattensgrossister, men allt för många av dessa djur går en för tidig död till mötes...

Vet inte hur länge du hållt på med saltvatten, men jag råder dig ändå att läsa på ännu mera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...