Gå till innehåll

Lite info om polypexansion?


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Vad styr polypexpansionen(PE), och vad säger den om korallens mående?

En av mina acroporor har tidigare haft polyperna halvvägs ute, men sen jag la i sanden igår har den blivit väldigt lurvig. För den som är intresserad är det en blågrön "staghorn", dvs inte särskilt artbestämd. Ökningen i PE är från ca 2 mm till 5 mm långa tentakler.

Jag är inte helt med på noterna vad gäller det här, så en förklaring om vad som påverkar PE och vad man kan utläsa ur olika korallers PE vore önskvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ändrade inte nånting annat när du tog i sanden? Mina acrosar sticker till stor (1 art som inte bryr sig (antagligen samma staghorn som du om den kommer från Henrik?)) del ut sina polyper mycket mer när jag stänger av pumparna för fotografering t.ex...

Samt så gillas det ju när man matar i karet med småpartiklar. Och för att inte tala om när det är natt :P

Men jag tror ju att det mest beror på matpartiklar i lämplig storlek som gjorde det för dig :)

Det jag tycker är så spännande är att att det är så olika för olika personer för mig så vill ju inte Montisar visa sina polyper efter några dagar i mitt kar, måste ju vara nån slags brist hos mig (och ett av få saker som inte jag har som många har är Nitrat, kanske ska börja dosera det igen). Acroporor har jag inga problem att ha bra PE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Staghornen i det här fallet är den brungröna med blå toppar som sitter längst fram på revet. Den från Henke syns ingen skillnad på.

Jag minskade cirkulationen under tiden dimman var, men lurvigheten stannade kvar även när pumparna gick igång sen. Kanske inte lika grov PE, men mer än innan, så det lär väl vara bakterier och partiklar som är "boven i dramat".

Och dom du fick av mig har också dragit in polyperna, antar jag?

Gäller det bara digitator, eller var det flakväxarna och den rosa okända också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, dem från dig började dra in dem för några dagar sen, så verkar vara efter en 5 dagar kanske dom börjar dra in polyperna, det som är så bisarrt är ju att ingen annan korall beter sig så utom montisarna, och speciellt de grenväxande (förutom av något skäl min blå 'digitata') både 'digitata' & hirsuta. De flakväxande ser jag inga polyper på direkt, men de är ju väldigt små annars också, men dom växer och har fin färg. Confusan ser inte heller ut att lida allt för mycket, och har bra PE.

Känns som det måste vara en brist av något som börjar göra sig påmint efter en vecka eller så. Men då jag byter mer vatten än de flesta (20-25% i veckan) så har jag svårt att tänka mig annat än just nitrat (doserar kalcium, magnesium, karbonater samt kalium).

Är ju så kul bara att jag verkar ha bättre PE på acrosar än du men du har otroligt mkt bättre PE på Montiporor. Hur beter sig Pocillopororna hos dig? har du bra PE på dem? Och gorgonian? Min har fin PE i princip dygnet runt utom när man tagit i finfördelad mat då den mumsar som en galning och polyperna försvinner en stund när de äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, när korallerna vädrar mat så kommer PE:n.

Detta kan man tydligt se i en del kar som kör låga näringsnivåer, och som sen antingen tillsätter aminosyror eller skaka en zeoreaktor. Direkt ser man massiv PE.

Så garanterat var det ngt i sanden som triggade din acro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det bara är att korallerna känner att det är mat på gång. Det måst vara mer än så.

Jag har enorma polyper på mina koraller Acroporer och Montipora som fladdrar i vattenströmmen och så har det varit sedan jag startade akvariet.

Men det är ett mycket intressant ämne. Hoppas att någon mer kan bidra med fakta i ämnet.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sps:er ser ut som fluffmonster konstant men i mitt fall undrar jag om det inte är den för stunden klena belysningen. Brukar det vara relaterat? Det är ju jättefina och svajar med vågmaskinen men de är ju helt klart inte så som de ska vara :)

Har gått ett par veckor och de verkar ju inte må sämre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 250w metallh. och två 39w t5 och 2 24w t5. Så i mitt fall så är det inte ljus som saknas. Om inte lampan är dålig. Men mina koraller växer väldigt bra. Ett tag använde jag zeovitstenar ihop med zeobak och då ficka jag en extra polypexpansion. Men nu använder jag inte zeovit längre och polyperna är ändå väldigt utspända.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...